Alma Media gick på fredagen ut med ett bra ekonomiskt resultat och även Sanoma har nyligen skrivit upp sina prognoser för det kommande året. – Bottenkänningen verkar vara förbi, säger analytikern Kimmo Stenvall på OP-gruppen. – Början av året har gått bättre än företagen och marknaden väntat sig. Som helhet har det steg för steg gått åt rätt håll. Jag är relativt optimistisk att resten av året fortsätter på denna nivå eller kanske till och med lite bättre, säger Stenvall. Enligt honom har mediebranschen klarat sig relativt väl undan ekonomiska chocker i andra branscher, men effekterna av brexit och händelserna i Turkiet går att bedöma först i ett senare skede. Stenvall uppger att de sparåtgärder som mediehusen satt in syns i resultaten. – Dessutom syns den aningen förbättrade marknadsstämningen inom medieannonsering direkt i resultatet för både Alma och Sanoma. Talentum plusaffär Alma Medias omsättning utan engångsposter ökade klart i april–juni jämfört med samma månader för ett år sedan, från 6,8 miljoner euro till 9,9 miljoner. Omsättningen ökade från 73 miljoner till 92 miljoner euro. Omsättningen ökade framför allt för att Alma köpte upp Talentum. Alma Medias vd Kai Telanne uppger att köpet genomfördes som planerat och att stämningen varit god då Talentum gjorts till en del av företaget. – Verksamheterna och omorganiseringarna i Finland är i huvudsak genomförda. Integrationen pågår ännu, speciellt i verksamheterna i Sverige, säger Telanne i delårsrapporten som publicerades på fredagen. Sanoma uppgav för en vecka sedan att omsättningen korrigerad med strukturförändringar kommer att öka jämfört med förra året. Den operativa medieaffärsverksamheten i Finland har blivit mer lönsam, uppgav företaget då. Sanoma är FNB:s största ägare, medan Alma Media är näst största ägare.