Enligt centralen har inga liknande olyckor inträffat tidigare och de borde inte vara möjliga. – Tekniken ska se till att det inte går att köra på metrobanan då ett annat tåg är på den. Men nu har det av någon orsak ändå hänt, säger Veli-Pekka Nurmi som är chef för Olycksutredningscentralen. Tågen krockade med varandra vid en växel. Centralen kommenterar inte eventuella orsaker till hur metrotåget styrdes vidare från växeln eftersom utredningen precis inletts. – Nu samlar vi dokument, planerar vem vi ska höra i fallet och så börjar arbetet framskrida, sade Nurmi på onsdagskvällen. Han estimerar att slutrapporten blir klar i början av nästa år. Centralen utreder metrons teknik och säkerhetsåtgärder. – Vi vill lära oss av olyckan så att liknande inte sker igen då passagerare är inne i metron, säger Nurmi. Enligt honom är skadorna som orsakades av kollisionen inte obetydliga eftersom det finns skador i både tågen och på skenorna. – Banstrukturen har kommit igenom golvet och nu utreder vi hur stora skadorna är, säger Nurmi. Två metrotåg som övningskörde och testkörde krockade med varandra nära metrostationen i Östra centrum natten till onsdagen före klockan tre. Ingen skadades i kollisionen. Metrotrafiken mellan Nordsjö och Östra centrum i Helsingfors stod stilla hela onsdagen. På onsdagskvällen såg det ut som att trafiken kunde återgå till det normala på torsdagsmorgonen.