Operationschefen Rami Lindström uppger att Hornet-jaktplanen kör kring 250 kilometer i timmen på marken innan de skjuter upp till väders. Övningen Baana 16 började i helgen och på landsvägsbasen har även annan materiel från flygvapnet landat. På onsdagen fick övningen också nordiska inslag när två svenska Jas Gripen-jaktplan tog mark i Lusi. Ur pilotens synvinkel är det på många sätt annorlunda att landa på en landsväg jämfört med en vanlig flygbas: landningsbanan är vanligen lite smalare, sämre belyst, den har inte normala markeringar och hindren vid sidan av banan är högre. – Det är en betydande del av utbildningen att varje pilot kan fungera på en sådan här bas på natten eller dagen, säger Lindström. Det krävs mycket mätningar, skogsavverkning och kvalitetsgranskning av landningsbanan för att grunda en bas av det här slaget. – Vi har också annorlunda krav på bärkraften och asfalten måste vara i bättre skick än på en vanlig landsväg. Mjölkningspaus i kvällningen Det finns landsvägsbaser på olika håll i Finland och Flygvapnet övar på någon av dem varje år. En del av baserna används oftare och en del mindre. – Under exceptionella förhållanden är vi nog beredda att använda dem alla, säger Lindström som är från Karelens flygflottilj. Landvägsbaserna har en viktig roll i Flygvapnets sätt att strida som utgår från spridda grupperingar och centraliserat försvar. Alla plan kan inte utgå från samma bas för det gör dem för utsatta för fiendens attacker. Breda och raka vägstumpar brukar också kallas för reservlandningsbanor men enligt Lindström har de inte en roll när det gäller det civila flyget. – Till exempel Lusi är en livligt trafikerad motorväg. Det skulle säkert vara tryggare att landa på en åker, säger han. Flygningarna fortsätter i Lusi ända till fredag då riksväg 5 åter öppnas för vanlig trafik senast klockan 18. Flygningarna sker dagligen mellan 9–23 med en paus på dundret klockan 17–18 för att kossorna på mjölkgårdarna i närheten ska få ro under mjölkningen.