Postens hemtjänst går ut på att en postenanställd besöker kunden på en utsatt tid antingen en eller två gånger per vecka. Under besöket som kan vara 30 minuter eller 60 minuter långt är det meningen att kunden tas med på fysisk aktivitet utomhus. Det kan handla om promenader eller annan typ av rekreation. - Målet med vår tjänst är att göra våra äldre kunder mer aktiva och sociala, skriver Postens hemtjänsts chef Petri Kokkonen i ett pressmeddelande. Man kommer att välja ut lämpliga anställda som kommer att få specialistutbildning. I tjänsten ingår dock inte rehabilitering eller annan typ av medicinsk service. – Eftersom mängden brev och traditionell post som behöver levereras har minskat behöver vi vidga våra vyer och skapa nya typer av arbeten, skriver Kokkonen. Tidigare har Posten meddelat att man bland annat börjar med utdelning av mat köpt på webben och klippning av gräsmattor. Den nya hemtjänsten kommer att köra i gång i januari 2017. På Folkhälsans hemtjänst i Jakobstad är man positiv till Postens nya verksamhetsområde. - Ensamhet är mycket vanlig bland de äldre och det är något vi stöter på dagligen i vårt arbete. Det behövs alltid fler alternativ för att råda bot på detta. Postens tjänst får tummen upp från mig, säger Susanna Lindqvist på Folkhälsans hemtjänst. Enligt statistikcentralen kommer antalet personer över 65 år att nå över en miljon år 2020.