Det är mycket fart, energi och humor – som alltid när nöjesprofilen Sara Forsberg från Jakobstad är i farten.

Den här gången är hon i Vasa – och det går undan. Kvarkentrafiken, campusområdet, energiklustret, skärgården, Replotbron, Vasa Sport, VPS och Elisastadion, flygplatsen ... allt hinner hon avverka i en tre minuter lång reklamvideo för Vasa.

I videon, som är sprängfylld med snygga Vasabilder och fakta om Vasaregionen, får vi bland annat veta att Wasa Express är den nordligaste passagerarfärjan i världen som trafikerar året runt, att Vasa har invånare från över hundra olika länder, att var femte invånare i staden är studerande och att över 140 företag ingår i Vasaregionens energikluster som årligen omsätter ungefär 4,4 miljarder euro och har över 11 000 anställda.

– Så vad tycker du om det, frågar Sara Forsberg tittarna på svenska.

Och det är också det enda inslaget på svenska i hela videon. I övrigt pratar Forsberg finska och engelska och alla bildtexter i videon går på engelska.



Vasa stad, som i samarbete med Visit Vasa och produktionsbolaget Nitro Film står bakom videon, publicerade den på sitt Youtube-kanal på måndag kväll. Under tisdagen fick den fart i sociala medier – precis som man hoppats på.

– Den kommer att dyka upp lite här och där i olika versioner i olika kanaler. Det viktigaste är att den får spridning nu, säger Max Jansson, som är vd för Visit Vasa.

Den huvudsakliga målgruppen är studerande och vuxna, och nu till en början i huvudstadsregionen. Med en underhållande reklamvideo vill man presentera Vasa på ett helt nytt sätt.

– Därför var också Sara, som är känd både i Finland och internationellt, en självklar person att ha med. Det finns många bra traditionella videor om Vasa, men nu ville vi göra något helt annorlunda och lyfta fram Vasas egenskaper med humor och lätthet, inte på ett kommersiellt sätt. Man ska få en känsla av vad Vasa är, säger Jansson som är mycket nöjd med slutresultatet.

– Vi har redan fått massvis med feedback, mest positiv. Många tycker det känns som ett nytt och fräsch sätt att tänka på. Jimmy Westerlund som producerat videon har gett en ny touch. Det ligger otroligt mycket arbete bakom och vi har ägnat väldigt mycket tid åt att testa videon på olika målgrupper.

Det svenskspråkiga inslaget i videon är väldigt litet, är det ett medvetet val?

– Behöver man berätta åt någon i Finland att vi pratar både finska och svenska här? Nej det behöver man inte. Det vi vill förmedla är i stället känslan, feelisen och go:et i Vasa. Jag uppmanar alla svenskspråkiga att försöka förstå vår tanke och att inte göra det här till en språkfråga, det blir bara negativt.

Inte enda världsarvet

  • Ett litet faktafel har smugit sig in i videon: När Sara Forsberg är ute och åker båt i skärgården berättar hon mera om landhöjningen som är så unik att Kvarkens skärgård finns med på Unescos världsarvslista. En bildtext i videon säger dock att Kvarkens skärgård är Finlands enda världsarv – vilket ju inte riktigt stämmer eftersom Kvarken är Finlands enda världsnaturarv, men ett av totalt sju världsarv (http://whc.unesco.org/en/statesparties/fi)