Spelindustrin kan vara en konkurrenskraftig och hård marknad. Närmare 1000 spel laddas upp varje dag och det gör det svårare att sticka ut i mängden. I Vasa tror man att man funnit den rätta formeln för att skapa spel, det handlar om samarbete mellan spelutvecklare.

– Vi är bra på att dela idéer och tips med varandra i Finland. Det är något som brukar chockera spelutvecklare i andra länder. Vi har ingenting att dölja för varandra, tillsammans för vi alla spelindustrin framåt i landet, säger Jussi Loukiainen, projektchef för West Coast Game Lab.


Tanken med labbet är att spelutvecklarna ska vistas i samma korridor för att lyfta spelutvecklingskunnandet. De har redan bjudit in flera föreläsare till labbet för att berätta om de aspekter som gör ett spel lyckat. Det viktigaste är att spelet ska vara underhållande och helst innehålla något originellt, vilket är en utmaning i sig.

– Det är svårt att komma med egna idéer eftersom utbudet är så stort på marknaden. Man måste hitta ett nytt sätt att få kunderna att nappa. Innan spelet lanseras måste man ha en klar målgrupp och fanbas, säger Loukiainen.

West Coast Game Lab vill även täcka en aspekt av spelutvecklingen som ofta glöms bort, att skapa ett varumärke av spelet. Enligt Loukiainen är det ett världsomspännande fenomen.


Lågupplösta så kallade pixelspel har blivit allt populärare. Astalo är ett spelföretag som grundades i Vasa 2016. Företaget, som skapar pixelspel, är ett av företagen som håller till i labbet. Astalo och fem andra spelutvecklarföretag lanserar sina senaste spel till sommaren med hjälp av West Coast Game Lab.

Jussi Hamunen, en av spelutvecklarna på Astalo, har i spelet "Street Heat" försökt kombinera olika perspektiv för att skapa en unik spelupplevelse. Spelet är inspirerat av Hotline Miami, ett brutalt spel i fågelperspektiv där man ska skjuta och slå sig igenom banor. I "Street Heat" kan fyra spelare tävla mot varandra med bilar i neonspäckad stadsmiljö. Spelet erbjuder även spelarna chansen att dyka ner på marknivå med virtuella verklighetsglasögon.

– Man kan inte åka i full hastighet på marken. När man designar spel för virtuell verklighet måste man beakta att miljön inte får röra sig för snabbt jämfört med spelaren. I de fallen kan man bli åksjuk, säger Hamunen.


Enligt Loukiainen kom spelen till den virtuella verklighetsmarknaden för tidigt. Antalet enheter som såldes till konsumenter var för få i förhållande till spelutbudet. Nu hoppas både Loukiainen och Hamunen att tekniken ska komma i kapp.

– Då kan det uppstå en ordentlig marknad där vi kan konkurrera med spel från Österbotten, säger Loukiainen.

Spellabbet finns i Yles lokaler på Abborrvägen i Brändö. 

Österbottniska spellanseringar

  • Flera österbottniska spel lanseras i vår och i sommar:
  • Still Running, en spelstudio som drivs av Santeri Relander, släpper spelet "The Walking Vegetables".
  • Skånerbotten lanserar "Constellation Distantia".
  • Platonic Partnership utger "Lydia".
  • Astalo Games släpper "Street Heat".
  • GamePhase lanserar "Thy Sword".
  • Grove Comp utkommer med "Deranged Rabbits".
  • Nya West Coast Game Lab grundades i samarbete mellan Svenska Yle och Vasa yrkeshögskolas och Vasa universitets tillväxtbolag West Coast Startup.