Näringslivet i regionen har flera gånger tagit strid för trafiken på flygplatsen i Kronoby, och hittills har man lyckats i avvärjningsstriderna.

Nu har nya moln seglat upp över flygplatsen.

Med Finnairs nya tidtabell som träder i kraft den 27 mars tvingas den som vill ta kvällsflyget till ­Helsingfors ta en omväg via Kemi innan hen är framme på Helsingfors-Vanda flygplats.

Med direktflyget tar resan till Helsingfors en dryg timme.

Turen via Kemi tar två timmar och 40 minuter. Ankomsttiden för planet som startar från Kronoby klockan 19.50 är 22.30.

Det här är, som vd Jarl Sundqvist vid närings­centralen Concordia i Jakobstad säger på Svenska Yles webbplats, absurt.

På de 50 minuter det tar att flyga från Kronoby till Kemi hinner man nästan fram till Helsingfors.

Om man nu, som Finnair vill, ska kombinera­ ­olika rutter vore ju det naturliga att flyget från ­Kemi till Helsingfors mellanlandar i Kronoby och inte som nu göra en pendelrörelse som förlänger resan och belastar miljön med extra utsläpp.

Antalet passagerare som uttryckligen vill flyga från Kronoby till Kemi (den möjligheten finns också i tidtabellen) torde vara försumbart.

Kvällsflyget på vardagskvällar är inte det enda som tar en omväg eller mellanlandar på väg till Helsingfors.

De enda turer som går direkt är det tidiga morgon­flyget och det som avgår klockan 14.

Förmiddagens plan mellanlandar i Tammerfors.

Enligt den nya tidtabellen är det vardagar bara­ det tidiga morgonflyget 5.35 och eftermiddags­avgången klockan 14 som går direkt till Helsingfors från Kronoby. Morgonflyget klockan 10 mellan­landar i Tammerfors och kvällsflyget klockan 19.50 åker först till Lappland, till Kemi och hämtar mera passagerare. Veckoslutens eftermiddagsturer tar en omväg via Jyväskylä.

I samma Yle-artikel ondgör sig Carita Rönnqvist som bor i Jakobstad men arbetar i Karleby både över tidtabellerna och över Finnairs prissättning av turerna från Kronoby.

Hennes prisexempel står i bjärt kontrast att Finnair skulle förhålla sig neutralt till pris­sättningen på flyg från Kronoby och Vasa. Det skiljer sig samman­lagt tusenlappar i pris mellan de utlandsresor Rönnqvist och hennes man skulle företa med start från Kronoby respektive Vasa.

Finnair behandlar uppenbart Kronoby flygplats styvmoderligt. Misstanken väcks att det handlar om en avsiktlig styrning av resorna.

Fungerande flygförbindelser är, trots allt snabbare tåg, och trots att Vasa från ett Helsingfors­perspektiv inte ser ut att vara särskilt långt ­borta, viktiga för vår region och speciellt vår starka ­exportindustri.

Kör inte ned Kronoby flygplats.