– Vi vill nu ha butiker av olika slag, säger Korhonen.

De fysiska butikerna kompletteras också av en webbutik som vuxit så det knakar sedan den öppnades i höstas. Webbutiken öppnades för företagskunder i augusti och för privatpersoner i november. Korhonen berättar att framför allt vin säljs via webben.

– I december hade webbutiken redan blivit Alkos största butik.

Fördelen med webbutiken är att hela Alkos sortiment finns i den. Man beställer på webben och hämtar sin vara från de fysiska Alkobutikerna eller från uthämtningsplatser.

– Alko har därmed på riktigt fått många kanaler.

Korhonen anser att betydelsen av den nya webbutiken är lika stor som när man ändrade från diskförsäljning till självbetjäningsbutiker.

Det kommer att finnas tre slag av fysiska butiker. De vanliga närbutikerna utgör stommen i Alkonätverket. Det finns kring 270 av dem. I specialbutikerna är utbudet brett och där säljs också begränsade specialpartier. De här specialbutikerna placeras vanligen i köpcentrum och det ska finnas kring 65 av dem.

I toppbutikerna finns det bredaste sortimentet. Det ska komma 15 flaggskeppsbutiker runt om i Finland, i bland annat Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Vasa. Den första öppnades i Helsingfors i hörnet av Arkadiagatan och Mannerheimvägen i september.

Utöver det ska en retrobutik öppnas på Tölö torg i Helsingfors. I den betjänas kunderna på gammaldags vis med försäljaren bakom en disk.

Högklassigare drycker

Korhonen berättar att förändringen i dryckestrenderna märks klart i Alkos försäljning. I fjol blev bland annat roséviner populära, försäljningen steg med 16 procent.

Även försäljningen av mousserande viner ökade. För vinerna gick trenden mot dyrare viner som kostar mer än 10 euro per flaska. Även mindre flaskstorlekar säljer bra.

– Alkos literförsäljning sjönk med en halv miljon liter jämfört med 2015 men omsättningen steg. Det här påverkas av den allmänna trenden att man i Finland dricker allt högklassigare drycker, säger Korhonen.

Andra trenddrycker är specialöl och olika ginbaserade drinkar.

Däremot fortsatte försäljningen av vodka och starksprit att minska. Minskningen i fjol var nästan två procent.

30 miljoner euro i utdelning

Alko gjorde en vinst på nästan 38 miljoner euro och en rörelsevinst på 47 miljoner euro under föregående räkenskapsperiod. Det är en liten minskning från året innan. Minskningen förklarar Korhonen med satsningen på webbhandeln. Omsättningen ökade en aning till 1,2 miljarder euro.

Alkos styrelse föreslår en utdelning på 30 miljoner euro som ska gå till staten. I fjol var utdelningen 40 miljoner euro.