VK: Ödesmånad för Kvarkentrafiken

Vivian Johansson -
EU-projektet Midway Alignment, med bland annat en ny Kvarkenfärja, står inför en ödesmånad, skriver Västerbottens-Kuriren.

På fredagen lämnade Umeå kommun in en ansökan till regeringen om stöd med 300 miljoner kronor – av taktiska skäl direkt riktat till de stora infrastruktursatsningar i hamnen i Holmsund som är en grundförutsättning för Midway Alignment. Ett löfte om statliga pengar före midsommar är vad som krävs, skriver VK.

Enligt tidningen har Finland har redan garanterat 250 miljoner kronor – men under förutsättning av en liknande svensk statlig motprestation.

Enligt VK:s källor ser infrastrukturminister Anna Johansson (S) och tjänstemännen på näringsdepartementet det som omöjligt att ge statsstöd till en ny färja.

Därför gör Umeå kommun genom infrastrukturbolaget Inab nu en taktisk manöver.

De 300 miljonerna äskas som statligt stöd till de sedan 2010 planerade och pågående investeringarna i Umeå hamn. De uppgår till 840 miljoner kronor och ingår samtidigt som en förutsättning i kostnadsramen för Midway Alignment – men är inte direkt kopplade till en ny färja.

Det påpekas också noga att finansiering av en ny, ultramodern färja avses att lösas på annat sätt.

Hela artikeln kan du läsa här.

Andra läser just nu
25.7 kl 20:19
25.7 kl 20:32
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan