En längtan efter den analoga i det digitala tidevarvet. Det låter högtravande men så kan trenden med "bullet journals" förklaras. En bullet journal, med smeknamnet "bujo", är en kalender, att göra-listor och en dagbok i ett. Du börjar med en anteckningsboks blanka blad och fyller i dem månad för månad – naturligtvis – för hand.

Rebecka Dahlvik i Jakobstad är en av dem som fastnat för bujon. Hon är också en av dem som aldrig gillat kalendrar i telefonen utan alltid föredragit pappersversionen.

– Jag har alltid haft kalendrar, dagböcker och skissböcker. Jag såg bujon på Instagram och tyckte det såg kul ut. Jag forskade lite och satte i gång med min egna, säger hon.

Bujotrenden är ingenting som vuxit sig fram kollektivt utan det finns en upphovsman. Han heter Ryder Carroll och jobbar som digital produktdesigner i New York. Han har utarbetat ett system för hur man fyller i sin bujo, men Dahlvik följer inte riktigt hans riktlinjer.

– En stor grej för mig är att jag själv får bestämma hur jag gör och får vara kreativ.

Zoom

Rebecka Dahlvik har fastnat för bullet journals. Foto: Sanna Paananen


I januari ritade Dahlvik sina första streck i bujon och sedan dess har boken utvecklats. Månaderna ser olika ut beroende på vilket behov hon har. I juni har hon exempelvis för första gången en utgiftstabell för att få koll på ekonomin. Men hon gör också listor.

– Jag har dåligt minne och gör "to do-listor" dag för dag.

Enligt inbitna bujo-fantaster är det viktigt att utgå från att bujon är privat. Man ska inte tänka att man ska visa upp den på Instagram eller andra sociala medier. Den ska vara personlig och du ska våga vara ärlig i den. För den som vill hålla koll på sin mentala hälsa kan bujon nämligen ha en positiv effekt. Genom att fylla i hur man mår dag för dag och vad man samtidigt gör kan sambanden som tidigare varit oklara bli tydliga och ge svar på varför man lider av exempelvis ångest.

Men i första hand är bujon till för ordning i vardagslivet. Upphovsmannen Carroll beskriver anteckningsformen som ett sätt att ha koll på dåtiden, organisera nuet och förbereda sig för framtiden.



Det tar tid att fylla i en bujo. För Dahlvik tar det ungefär fem timmar att planera följande månads sidor och uppslag och hon lägger också tid varje dag på att fylla i sidorna. Men det är bara kul, intygar hon.

– Jag har märkt att jag har fått bättre koll. Bujon gör det mycket roligare, den är mer personlig än en vanlig kalender.

Kreativitet viktigt

  • Rebecka Dahlvik är 26 år.
  • Kommer från Terjärv men bor numera i Jakobstad med sambo och hund.
  • Är utbildad finsnickare och guldsmed.
  • Jobbar som trädgårdsmästare.
  • Bloggar på kreativarebecka.blogspot.fi, och skriver bland annat om sina kreativa projekt.
  • Hennes bästa tips till bujo-nybörjaren: Sök inspiration på sociala medier som Pinterest och Youtube. Börja sedan på med ett tomt häfte.
  • Rekommenderar den finskspråkiga Facebookgruppen "Planner lovers Finland".

Zoom

Så här ser ett uppslag ut i Rebecka Dahlviks "bujo". Foto: Sanna Paananen


Zoom

Ett annat juniuppslag i Dahlviks bujo. Foto: Sanna Paananen