Olycksutredningscentralen Otkes kommer nu med internationella rekommendationer på grund av olyckan. De bygger på en bättre helhetsbedömning av pilotens hälsotillstånd.

I olyckan i Vampula drabbades piloten av en hjärtinfarkt under landningen och planet drev från landningsbanan ner i ett dike. Piloten och passageraren skadades inte i själva avkörningen men piloten avled kort därefter som en följd av sjukdomsattacken.

Då Olycksutredningscentralen gick igenom orsakerna till olyckan konstaterade den att det var fjärde gången den 65-årige piloten drabbades av hjärtinfarkt. Dessutom hade han några år tidigare fått diagnosen sömnapné.

I läkarundersökningarna hade sjukdomarna inte betraktats som en helhet. Varje hjärtinfarkt behandlades som om den vore den första piloten drabbades av då läkarna bedömde hans förutsättningar att flyga ett plan. Informationen hade inte vidareförmedlats mellan olika aktörer, och hälosvårdsproffsen och myndigheterna som varit i kontakt med piloten hade inte haft en helhetsbild av hans situation.

Rekommendationernas öde klarnar i höst

Nu har Olycksutredningscentralen gett rekommendationer till Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) och Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA). Centralen rekommenderar att ICAO kompletterar sin manual för luftfartsmedicin med en riskhanteringsmodell för upprepade hjärtinfarkter. Då det gäller EASA rekommenderar Otkes omfattande tillägg i luftfartsläkarnas utbildning.

– Även om den här olyckan i sig var liten har den gett oss möjlighet att påverka de internationella spelreglerna, säger direktör Veli-Pekka Nurmi vid Olycksutredningscentralen.

ICAE och EASA beslutar före slutet av september om det blir några åtgärder med anledning av rekommendationerna.

Dessutom har Otkes gett nationella rekommendationer till Kommunikationsministeriet och Trafiksäkerhetsverket (Trafi). Ministeriet rekommenderas att utvidga anmälningsplikten om försämrat hälsotillstånd hos piloter till samtliga hälsomyndigheter, inte bara luftfartsläkarna, som nu är fallet. Trafi å sin sida uppmanas att ge piloterna mer information om rättigheter kopplade till flygcertifikatet.

Otkes fynd bygger på Finlands internationellt sett exceptionella lag om säkerhetsutredning av olyckor och som ger utredarna omfattande möjligheter att få uppgifter om olycksparternas hälsotillstånd.

I till exempel Tyskland hade utredarna inte tillgång till alla uppgifter om flygstyrmannen som 2015 med flit flög in ett Germanwingsplan i en bergvägg och dödade 150 människor ombord på planet.