Det rör sig bland annat om nätbanken, den elektroniska identifieringen med bankkoder, nätbetalningen och företagskundernas bankförbindelsekanal. Dessutom kan det förekomma störningar i Aktias korttjänster. Tjänsterna är ur bruk från fredag den 30 juni klockan 17.00 fram till söndag den 2 juli kl. 23.00.

Orsaken är ett omfattande förnyelseprojekt som inleddes 2013, säger Aktias kommunikationschef Malin Pettersson.

– Ibruktagandet av de nya systemen kräver ett längre avbrott, vilket måste ske under ett veckoslut för att inte påverka betalningsrörelsetrafiken bankerna emellan, säger hon.

Varför håller avbrottet på så länge?

– Det är ett flertal system som är avhängiga av varandra som förnyas och uppdateras, vilket gör att avbrottet tyvärr blir väldigt långt.

Hur ska kunderna förbereda sig på uppdateringarna?

– Vi rekommenderar att kunderna sköter sina dagliga bankärenden i god tid före avbrottet i Aktias tjänster, säger hon.

Aktias kontor betjänar normalt på torsdagen. Vissa kontor håller stängt på fredagen och på de kontor som är öppna erbjuds endast rådgivning.

– På grund av systembegränsningar är kassa- och kontanttjänster då ur bruk, säger Pettersson.

Hon rekommenderar att kunderna förbereder sig för avbrottet genom att ta ut kontanter, speciellt utomlands. Kreditegenskapen i korten fungerar i regel också vid störningar.

– Vi beklagar de olägenheter avbrottet orsakar våra kunder och hoppas på förståelse för att de här systemuppdateringarna och förnyelsen orsakar ett längre avbrott i våra tjänster.

Har ni uppdagat problem som måste åtgärdas?

– Nej, det här är en planerad uppdatering och förnyelse av våra datasystem, säger Pettersson.