Regeringen Löfven sitter kvar. Statsminister ­Löfvens kanske tuffaste dagar hittills och grubb­lande över olika alternativ mynnade ut i den ­kanske mest sannolika utgången. Löfven tar farväl av två ministrar och möblerar om i sin ministär.

Bakom manövern låg oppositionens – frånsett Vänsterpartiets – hot om misstroendevotum för ett eller flera statsråd.

Bakom den nu avvärjda regeringskrisen ligger en process som började 2015 då Transportstyrelsen­ beslutade om att lägga ut styrelsens it-drift som man till dess skött i egen regi.

Driften togs över av IBM med elva dotterbolag i Rumänien, Kroatien, Tjeckien och Serbien. Det här gjorde man – mot rådande lagstiftning – utan­ att personalen säkerhetsprövades. Transport­styrelsens generaldirektör Maria Ågren ansåg att man delvis kan strunta i bestämmelserna. ­IBM-administratörerna i Tjeckien fick därmed full tillgång till olika känsliga uppgifter, bland annat­ hela registret över körkort och fordon i Sverige. Det här ledde till att varken Säkerhetspolisen, Säpo, ­eller Transportstyrelsen kunde kontrollera vilka personer som hanterar informationen.

Senare samma år inledde Säpo en granskning då man oroades över att känsliga uppgifter kunde­ ha läckt. 2016 inleddes en förundersökning mot Ågren och i januari 2017 tvingades hon att avgå med ­omedelbar verkan. Den 6 juli avslöjade medie­uppgifter att hon erkänt brott angående data­hanteringen och dömts till böter på 70 000 kronor. En dryg vecka senare uppges att Transport­styrelens ordförande Ralf Annerberg känt till lagbrotten utan att ingripa. Den 18 juli meddelar infra­strukturminister Anna Johansson att Annerberg får sluta.

Därpå händer det saker slag i sak. Kristdemokraterna anmäler statsminister Löfven och infra­strukturministern till Konstitutionsutskottet (KU), ledarna för Alliansen och Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson öppnar för misstroendevotum för ett eller flera statsråd.

I går kom alltså statsminister Löfvens svar – en ommöblering av regeringen där två av tre ut­pekade ministrar ”väljer att lämna regeringen”.

Det brukar heta så också i idrottssammanhang då tränare får gå, ”beslutet har tagits i bästa samförstånd”.

De som avgår är den närmast ansvariga infrastrukturminister Anna Johansson under vilken Transportstyrelsen sorterar och inrikesminister Anders Ygeman som svarat för säkerhetsfrågor och krisberedskap i regeringen.

Försvarsminister Peter Hultqvist, som enligt ­Stefan Löfven inte bär något ansvar i händelse­förloppet, sitter kvar.

Det återstår att se om oppositionen har samma tolkning av läget eller om man vidhåller kravet på misstroendevotum.

Det var uppenbarligen Moderatledaren Anna­ Kinberg Batra som var den drivande kraften i ­processen om ett misstroende, åtminstone Center­ledaren Annie Lööf har hållit en lägre profil än ­Kinberg Batra.

Oppositionen är splittrad och stödet för Moderaterna har rasat.

Det var en lek med elden att väcka tanken om en misstroendeomröstning.

Med de opinionssiffror man har nu kunde Löfven ha satsat allt på ett kort och utlyst extra val med förvissning om att segra.

Kanske Theresa Mays gigantiska felbedömning att utlysa nyval i Storbritannien manade­ till efter­tanke – eller så är han faktiskt den ansvarskännande­ statsman han utmålade sig som på torsdagens presskonferens och som med ­alla ­medel vill förhindra att Sverige ska hamna i en ­politisk kris.

Å andra sidan var kanske också hotet om ett misstroende en felbedömning. Också om oppositionen hade segrat hade man förmodligen stått inför svåra regeringsförhandlingar där Alliansen tvingats köpslå med Sverigedemokraterna och kanske ha dem som tyst bolagsman bakom regeringen, hur som helst hade det blivit en kortvarig regering. Enligt den svenska konstitutionen sitter regeringen efter ett extraval bara till nästa ordinarie riksdagsval.

Den grundläggande frågan om rikets säkerhet är allvarlig, och skadorna i värsta fall irreparabla. Nu har några huvuden rullat, men frågan är om det alls finns några vinnare i det politiska spel vi har fått betrakta.