Det handlar om projektet Enastående egenskaper hos vanliga frukter, som inleddes 2015 i Finland, Polen, Österrike, Sverige och Tjeckien. EU finansierar hälften av kampanjen, som har en budget på fyra miljoner euro. Polackerna står för den andra halvan.

På den inhemska intresseorganisationen för bär- och fruktodlare undrar man över kampanjen. Ordförande Ismo Ruutiainen uppger att även finska odlare har ansökt om EU-stöd till marknadsföringen men blivit utan.

– I Finland betalar odlarna själv för sin marknadsföring medan polska odlare får EU-stöd för marknadsföring i andra EU-länder. Man frågar sig om det är rättvist, säger Ruutiainen.

I Polen uppger man att avsikten är att öka på konsumtionen överlag, inte endast konsumtionen av polska bär.

– Kampanjen riktades till länder där europeiska bär inte varit så starkt framme i mattraditionerna, konsumenternas preferenser och med tanke på konsumtionen, säger Kamil Piechowski, som är kundchef på PR-byrån som upprätthåller kampanjen.

Enligt Ruutiainen oroar sig odlarna inte för kampanjen eftersom det inte förekommit någon rusch av polska bär på den finska marknaden.

– Medan säsongen pågår vill alla ha inhemska bär. Så kampanjens effekt är nog lite ifrågasatt.

Kesko och S-gruppen bekräftar Ruutiainens kommentar om efterfrågan på inhemska bär. Polska bär utgör endast en liten andel av den totala bärförsäljningen.

Fakta: Också grekiska och bulgariska frukter får marknadsföringsstöd

– Europeiska kommissionens genomförandeorgan för konsument-, hälso-, jordbruks- och livsmedelsfrågor Chafea beviljade stöd till olika projekt för sammanlagt 180 miljoner euro. Av summan gick cirka 111 miljoner euro till att främja försäljningen av jordbruksprodukter

– Chafea tog emot 226 ansökningar under fjolåret och godkände sammanlagt 66 stycken av dem.

– Om Chafea godkänner en ansökan finansierar EU en del av projektet. Kampanjerna är oftast treåriga.

– Med EU-pengar marknadsförs exempelvis italiensk och spansk olivolja i Japan och USA samt tjeckiska mejeriprodukter i flera arabländer.

– Förutom polska bär marknadsförs i Finland exempelvis grekiska persikor och äpplen samt bulgariska körsbär med EU-pengar. Just nu får inga finska marknadsföringsprojekt för jordbruksprodukter stöd av EU.