Sebastian Vettel satte nytt banrekord i kvalet, 1.16,276, och slog sin stallkamrat Kimi Räikkönen med 0,168 sekunder.

Räikkönen såg ut att ha pole position inom räckhåll på sitt sista snabba kvalvarv, men en liten miss i slutet förstörde hans möjligheter. En inbromsning medan delar av bilen fanns på det rödvitmålade gränsområdet i banans utkant ledde till att han tappade kontrollen på bakändan för en kort stund.

– Det räckte ändå till en andraplats, men jag är lite besviken, säger Räikkönen.

Han hade problem med hur bilen reagerade på gaspedalen under fredagens fria träning, men på lördagen såg det bättre ut.

– I själva tävlingen blir det viktigt att köra rätt igenom de första kurvorna och reagera snabbt på händelser runtomkring en, säger Räikkönen.


Starten viktig

Valtteri Bottas slog sin stallkamrat i Mercedes och står i startruta tre på söndag. Bottas vann den interna kvalduellen mot Lewis Hamilton för femte gången i år.

– Ferrari har övertaget. De har snabbare bilar som dessutom helt klart är bra att köra just under detta veckoslut, säger Bottas.

Han var 0,254 långsammare än kvalettan Vettel. Hungaroring verkar inte riktigt passa Mercedes.

– Av någon orsak har vi haft lite problem på banor som denna, där det behövs mycket downforce. Men vi måste fortsätta jobba på, säger Bottas.

Kvalet är viktigt i Ungern, eftersom det sällan bjuds på speciellt många omkörningar under själva loppet på Hungaroring. Även starten är viktig, tycker såväl Räikkönen som Bottas.

– Det är en tuff inbromsning inför den långsamma förstakurvan, så där försöker jag plocka placeringar, säger Bottas.

Kvalettan Vettel är förstås storfavorit till segern. Hans uttalanden efter kvalet dämpar inte favoritskapet.

– Bilen var otrolig i dag. Jag älskar den här banan, säger Vettel.


Expert blev förare

Lördagen bjöd på en rejäl överraskning då tv-kommentatorn Paul Di Resta tog illamående Felipe Massas plats i Williams. Di Resta lyckades slå Sauber-svensken Marcus Ericsson och startar därmed i ruta 19/20 på söndag.