Tidningen Taloussanomat var först med att rapportera om nyheten och enligt tidningen var det Skatteförvaltningen som lämnade in ansökan om konkurs.

Samma tingsrätt godkände i april att Seppälä Oy och dess dotterbolag Seppälä Finland företagssaneras. Bolagets affärsverksamhet har gått på förlust i flera år.

– Vi är förstås väldigt sorgsna. Vi har arbetat hårt och lyckats få resultatet att vända. Vi lyckades genomföra de sista kostnadsminskningarna i vårt saneringsprogram nu före slutet av juli, och vi har gått mot hösten i gott mod och i stark tro på att Seppäläs resultat ska vara positivt i slutet av året, säger Seppäläs ägare och vd Eveliina Melentjeff till FNB.

I samband med saneringen var tanken att Seppäläs nätverk av affärer skulle halveras och att man skulle minska personalen. Då saneringen inleddes hade Seppälä 78 butiker och 430 anställda. Melentjeff säger att man nu har 56 affärer i Finland och 14 i Estland, och sysselsätter cirka 270 personer.

Svag sommar

I april sade Melentjeff till FNB att det finns många orsaker till att det gått dåligt för den traditionella finska klädkedjan.

– Konkurrensen har blivit hårdare, men modehandeln har inte vuxit på flera år. Vårt arbete med varumärket har kanske inte hållit för tidens tand tillräckligt bra, vi har inte förnyats i den takt som vi borde ha gjort det.

Nu säger Melentjeff att de nya betalningssvårigheterna har berott på den dåliga försäljningen under sommaren.

– Sommarens svaga försäljning i kombination med halvfärdiga åtgärder inom ramen för vårt åtgärdsprogram med tillhörande kostnader blev en svår ekvation för de utomstående långivarna, vilket förstås är förståeligt. En förutsättning för saneringsprogrammet är att skulderna inte växer.

Melentjeff tror att höstens försäljning och nya kostnadsstrukturer skulle kunna göra företaget lönsamt.

– Även om vi själva vet att det har vänt och att vi går i en bra riktning så är frågan hur vi kommer vidare utan saneringsprogram.

Melentjeff säger att affärerna har öppet på normalt sätt.

Traditionell klädkedja i finska gatubilden

Seppälä har varit en del av gatubilden i Finland i flera decennier. Klädkedjan skapades 1930, då Edvard Seppälä öppnade en affär i Kouvola, med namnet Vaatetus ja Lyhyttavaraliike Velj. Seppälä.

Nuvarande Seppälä köptes av Melentjeff och hennes make av Stockmann 2015. Stockmann-koncernen hade köpt klädkedjan 1988.