Justitieombudsmannen har behandlat klagomål där en dom som fällts i ett tvistemål har lett till en betalningsanmärkning, även om fallet handlat om att lösa en tvist som gäller betalningsskyldighet. Så skedde till exempel i ett fall där en klagande var missnöjd med en produkt och klagade om saken, uppger riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinen i ett pressmeddelan

Enligt en utredning har domstolarnas datasystem registrerat betalningsanmärkningar i fall där indrivningsärendet har bestridits. I dessa fall har klagande inte nödvändigtvis varit oförmögna eller ovilliga att betala och då har inte villkoren för att registrera en betalningsanmärkning uppfyllts.

Enligt justitieombudsmannens bedömning har en betydande del av gäldenärerna fått en betalningsanmärkning på felaktiga grunder.

Justitieministeriet har uppgett att felet kan åtgärdas nästa år då ett nytt datasystem tas i bruk. Jääskeläinen anser ändå att systemfelet är allvarligt och säger att åtgärderna inte kan vänta på att systemet förnyas.

Justitieombudsmannen Jääskeläinen har bett att Justitieministeriet utreder åtgärder för att förändra situationen senast vid årsskiftet.