• ÖT och VBL saboterade för sig då man tog bort de anonyma kommentarerna.

• Finlandssvenska mediehus tycks satsa på chefer i stället för journalister.

• Ingen orkar längre läsa eller vill betala för de här finlandssvenska indoktrineringsmedia.

Se där är tre exempel på anonyma, missvisande och direkt illvilliga kommentarer under Svenska Yles nyhet om HSS Media i måndags (18.9).

Nyheten åtföljs av ett 50-tal kommentarer som sammantaget leder läsarna helt och hållet på villovägar. De förklaringsmodeller som krypskyttarna på nätet presenterar har inte ett dyft med sanning och logik att göra.

Kommentatorerna verkar inte ha en susning om att alla mediebolag i världen just nu lever i en besvärlig omstruktureringsprocess som främst beror på att globala jättar kapar åt sig delar av nationella och regionala medel för marknadsföring.

Flera företag som tidigare annonserade i lokalpress anlitar nu Google och Facebook för sin marknadsföring eftersom det är billigare. Samtidigt anser allt fler tidigare prenumeranter att de får sitt informationsbehov fyllt via det allt ymnigare gratisflödet på nätet.

Det blir alltså allt svårare för mediebolagen att få den riktiga journalistiken finansierad på ett vettigt sätt, inte bara hos oss utan runt om i hela världen. Det är denna problematik som går under namnet massmediekrisen.

Eftersom oberoende och professionell journalistik utgör en av grundpelarna i ett demokratiskt samhällsskick vore det angeläget för varje konstruktiv kraft i samhället att snabbt hitta en lösning på mediekrisen.

Vilket ansvar har då vårt avgiftsfinansierade public service-instans Yle i det här sammanhanget?

I dag sparkar Yle på de liggande genom att tillåta en anonym och synnerligen ovederhäftig smutskastning i läsarkommentarsspalten på nätet. Vi medborgare i Finland betalar obligatorisk avgift till Yle för att människor i den så kallade yttrandefrihetens namn och utan personligt ansvar ska få komma med vilka fula påhopp som helst i en svagt modererad debatt.

Och eftersom Yle är en direkt konkurrent till de kommersiella medieföretagen är det här en verksamhet som gynnar Yle på mediekonkurrenternas bekostnad. Det här speciellt om det, hu hemska tanke, finns människor som sväljer någon av de hemvävda teorier krypskyttarna levererar i Yles slaskdebatt.

Massmediekrisen har inte uppstått som en följd av ÖT eller VBL införde namnplikt i webbdebatten eller att vi skriver för mycket eller för lite om sport och kultur. Den handlar heller inte om att ÖT har en homoapologetisk linje eller att det finns en och annan blogg på våra webbsidor.

Massmediekrisen är ett led i den strukturomvandling som sveper över världen just nu och som bland annat leder till att flygbolag startar upp bankverksamhet och att banker utökar sitt sortiment med försäkringar, vård och biluthyrning.

Internet och digitaliseringsprocesserna håller på att förändra världen. Det är vad det handlar om, varken mer eller mindre.

HSS Media producerar i dag kokböcker som ett sätt att finansiera journalistiken. Mycket möjligt kommer mediebolaget att framöver tvingas bredda verksamheten ytterligare för att få ihop det kapital som behövs för den demokratiska rollen som maktens vakthund.HSS Media har givetvis en plan för hur de strukturella utmaningarna ska tacklas. Men ju mer käppar en statsfinansierad mediekonkurrent sätter i hjulen desto svårare blir det att erhålla samhällelig förståelse för överlevnadskampen.

Det är synd med tanke på att ett brett stöd från det egna närsamhället ju utgör en grundförutsättning för de lokala mediernas överlevnad.

Ta del av Yledebatten och du förstår bara mindre och mindre av vad som händer i samhället och vilka mekanismer som driver den globala strukturomvandlingen.

På den gamla goda tiden var public service en garanti för tillförlitlig information och folkupplysning. Den tiden är för länge sedan förbi.

Genom sin policy med anonym läsardebatt bidrar Yle i dag till fördumningen i samhället.