Sidan 4 i tisdagens ÖT är dyster läsning. Huvudartikeln är rubricerad ”Vårdslösa trafikanter i Jakobstadsregionen” och berättar både om invånarnas missnöje och det faktum att det sker fler olyckor i Jakobstadsregionen än i landet i medeltal. Intill artikeln finns notiser rubricerade ”Körde 158 på 80-väg” och ”Vansinneskörning i Risöhäll”. Statistiken för trafiken i regionen är trist läsning. Såväl antalet olyckor totalt, personskadorna, egendomsskadorna som antalet döda och skadade mopedister ligger över landets medeltal. En invånarenkät pekar på företeelser alla upplevt i trafiken, bilister som talar i telefon, inte använder blinkers eller håller säkerhetsavstånd, gör farliga omkörningar och nonchalerar fotgängare. Lägg till en övertolkning av högerregeln och fel-aktig körning i rondeller och bilden börjar vara komplett. Ett kapitel för sig i Jakobstad är cyklisterna som fullständigt nonchalerar alla trafikregler och inte ens lärt sig att vi har högertrafik i Finland. Mirakulöst nog inträffar det sällan allvarliga olyckor med cyklister inblandade. De två vansinneskörningsnotiserna är långt ifrån de första på ÖT:s sidor. Den här sortens trafikbeteende visar på total ansvarslöshet och brist på hänsyn som tycks vara skrämmande utbredd bland unga män med relativt färskt körkort på fickan. Det finns inga ursäkter för att köra mer än dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen, och flykten i Risöhäll som också gick över en gång- och cykelväg tyder på fullständig avsaknad på omdöme. Det hela kunde ha slutat mycket illa. Det är lätt att peka finger åt bilskolan som inte bara ansvarar för att bilisterna lär sig trafikreglerna och hur man rent tekniskt hanterar sitt fordon, utan också ska förmedla attityder. Den sistnämnda biten är viktig – men då den unga bilskoleleven sätter sig bakom ratten har hen i 18 års tid präglats av hur pappa kör och kompisarna beter sig i trafiken. Attitydfostran i trafiken startar i barnbilstolen. Det är svårt att tro att trafikanter i Jakobstads-regionen vore annorlunda funtade än dem i resten av landet. En del av problemen kan ju tänkas ha strukturella orsaker; vi är förmodligen en smula klokare då vi får ta del av den trafiksäkerhetsplan för Jakobstad som ska finnas klar i höst. Men något grundläggande fel måste det också finnas i den lokala trafikkulturen och attityderna. De har utformats under decennier och generationer och tråkigt nog utvecklat särarter som utsocknes som rör sig i Jakobstadstrafiken reagerar på med häpnad och – ibland – med förskräckelse. Att komma åt det här går inte i en handvändning, men arbetet måste börja med aktiva insatser – i dagis, skolan, bilskolan och hemmen. Inte minst bakom ratten. Det är också du, inte bara ”de där andra”, som utgör trafiken.