Tjugofem kilometer i timmen kan bli ny fartgräns på cykelvägarna i Larsmo. Tanken är att få bort mopederna. Men en annan grupp kan drabbas hårdare. Det är tisdag klockan sex. För cyklisterna i NCK, Nykarleby cykelklubb, betyder det tisdagscykling. Jag stämmer träff med ett sällskap benämnt ”lugna gruppen”. – Så kallade vi oss i början, för fyra somrar sedan. Nu har vi blivit rätt snabba vi också, säger Peter Kanckos, en av medlemmarna. Och visst håller de farten uppe. Gruppen passerar mig på väg från ABC i Jakobstad och det bara viner när de far förbi i åtminstone 30 kilometer i timmen. Lugna gruppens resmål, Café Bryggan i Öja, är noga utvalt. Cykelvägen går nämligen nästan hela vägen fram. Men det är inte säkert att de får cykla riktigt så fort här i framtiden. NTM-centralen som basar över landsvägen vill minska mopedtrafiken på cykelvägarna i Larsmo. I dag är det helt lagligt att köpa moped på platser med skylten ”Mopedtrafik tillåten”. – Vi har fått många klagomål från den lätta trafiken och faktiskt tagit bort tilläggsskylten på flera ställen. Till exempel i centrum av Sundom, säger Kjell Lind, trafiksäkerhetsansvarig på NTM-centralen. Nu gör han en bredare utredning kring frågan och innan året är slut kan det komma ett nytt förslag för fallet Larsmo. Kommunens tekniska chef Bjarne Häggman har följt den växande mopedtrafiken med oro. Många mopeder är dessutom trimmade och kan lätt gå i sjuttio kilometer i timmen. – Vi hoppas att det här ska leda till åtgärder. Cykelvägarna är mest överbelastade från Cronhjelmsskolan och söderut. – Jag skulle hellre se att mopederna kör på vägen, åtminstone inom det område där hastighetsbegränsningen är 60 eller lägre, alltså i centrum av Holm. Häggman utesluter inte att skyltarna som tillåter mopedtrafik skulle tas bort längs hela sträckan till Jakobstad. Under förra veckan diskuterades en allmän fartbegränsning på tjugofem kilometer i timmen längs cykelleder. Det var Dennis Pasterstein, trafiksäkerhetspolis i Helsingfors, ?som hade nämnt det i en intervju. Vägtrafiklagen ses över just nu och hastighetsbegränsning är en möjlighet. – Ju större skillnader i hastighet desto större skador. Men det behövs ingen lagändring för att sänka hastigheten, det är upp till väghållaren att göra det, säger Pasterstein. Och det är just vad Bjarne Häggman i Larsmo förespråkar. – Vi har äldre, barnfamiljer och hundar längs cykelvägarna. Genom att begränsa farten kunde vi minska riskerna. Lugna gruppen har förstås en del synpunkter. Får man bort mopederna från de hårdast trafikerade lederna så blir det tryggare för dem. Men: – Med en begränsning på tjugofem tvingas också vi bort. Trafiken är tung där ute och det kan bli farligt när vi cyklar i grupp för att dra växelvis, säger Peter Kanckos. Mopederna kan ganska enkelt positionera sig längs vägrenen, men ifall Kanckos och de andra gör det blir det problem. Vägtrafiklagen förbjuder cykling längs bilväg på platser med cykelväg. - Hur vi än vrider på saken så blir vi olagliga. Det här är ju ingen lösning, säger Tom Bredbacka som därmed hoppas på en ändring i vägtrafiklagen även på den punkten.