Det bakas för fullt i Nautors gamla utrymmen i Kållby. I början av augusti blev det klart att ännu en kund beställer en segelbåt av det nya flaggskeppet Swan 115. Totalt har Nautor under ett års tid sålt fyra stycken 115-fotare. Den orderstocken räcker för full sysselsättning fram till slutet av 2016. Skrov nummer två i svart kol­fiberkomposit står färdigbakad i hallen och i oktober ska den vara klar att flytta till monteringen som sker i BTC på Borgmästargrundet i Jakobstad. – Rätt tid och rätt storlek och det ser ut som om de riktigt stora fiskarna börjar röra på sig och vågar köpa båt igen, säger Kjell Westö som är operativt ansvarig vid Nautor. – Den verkar ligga rätt och det här att vi sålt så här många på kort tid har uppmärksammats en hel del ute i världen i båtkretsar, säger Marcus Jungell som är försäljningsdirektör vid Nautor. Tre av kunderna kommer från Europa och en båt är såld till USA. Den här orderstocken skapar förtroende för varvets kunnande och bådar gott för framtiden. Båtbranschen har haft det tufft och i dag har Nautor 225 anställda. På Nautor jobbade det som mest 520 anställda plus ett åttiotal underleverantörer i huset. Det här var år 2002. Sedan dess har en del funktioner lagts ut på underleverantörer, till exempel masttillverkning. Under tiden som varvet har haft italienska ägare har antalet anställda legat på drygt 300 stycken. Men sedan båtbranschen hamnade i kris år 2009 har antalet anställda minskat med cirka 100. Nu svänger­ det igen. För med den orderstock som varvet har behövs fler. – Vi räknar med att behöva 30–40 nya inom produktionen, säger personalchef Kjell Fellman. Det kan bli tufft att rekrytera kunnigt folk då till exempel konkurrenten Baltic Yachts också har fullt upp och behöver nytt folk. Dagens båtar blir mer och mer komplexa med all teknik som pressas in i båtarna. Det gör att varvet kommer att behöva anställa fler ingenjörer. – Vi hoppas kunna locka tillbaka en del gamla anställda men har också funderat på rekryteringsutbildning, säger Westö. Lyxbåtstillverkaren skulle gärna bygga även mindre båtar för att få en jämnare produktion. I dag leder stora projekt till flaskhalsar i tillverkningen där till exempel lamineringssidan tvingas jobba dygnet runt medan monteringen kan ha det rätt lugnt, berättar Fellman. En lösning heter flexibilitet där personalen har kompetens att utföra flera moment. Men omväxlande stora och små projekt i tillverkningen skulle vara optimalt. Konkurrensen från seriebyggda båtar i mer moderata storlekar, det vill säga under 60 fot, är mördande. Marknadsläget driver Nautor mot superyachtklassen, som i dag innebär båtar större än 80 fot och ibland även yachter på över 100 fot. – Marknaden har ändrat och det tvingar oss att möta efterfrågan och gå upp i storlek, säger Jungell. Trots att skrovet är samma i alla Swan 115 så skiljer sig nästan allt övrigt. Mast, köl, inredning och däckslayout går att variera rätt mycket efter kundens önskemål. I praktiken är varje båt ganska olika, trots allt. Fördelen är att man kan använda samma form för flera byggen. Det sparar pengar för både kunden och tillverkaren jämfört med ett rent one off-bygge där man bygger endast en båt efter ritningen. Det här förutsätter förstås att man får sålt flera båtar.