På skolområdet finns i dag över 700 elever, förskolorna och folkhögskolan inberäknade. Och alla börjar samma tid på morgonen. Normens flytt från torget till barackskolorna fyllde på skolområdet med 132 elever. Elever som i de flesta fall cyklar till och från skolan. På onsdag morgon stod regnet som spö i backen och många, förutom förskolebarnen, fick då skjuts till skolan. Parkeringsplatserna eller platser att stanna bilarna på räckte inte på långa vägar till. Alltså stannade bilarna lite hipp som happ mellan skolbussarna, på gräsplättar och även där det är helt förbjudet att stanna. Själva trafikkaoset är dock över på 15 minuter. Normens och Skogsparkens hem- och skolaförening ser inte platsbristen för bilarna som det största bekymret ur trafiksäkerhetssynpunkt. Snarare trängseln på kraftverksbron, där lågstadiebarnen tvingas samsas om bron tillsammans med mopedister, som inte alltid kör så som föräldrarna anser att mopeder ska köras. – Det handlar om över 100 lågstadiebarn barn som ska ta sig över kraftverksbron till och från skolan, säger Bodil Kantola, ordförande för hem- och skolaföreningen. I första hand hoppas föräldrarna att mopedisterna skulle köra mera varsamt så att också de yngsta skolbarnen tryggt kan ta sig till skolan över kraftverksbron. Att förbjuda all mopedkörning på kraftverksbron ser både Bodil Kantola och Ove Lillas som en bra idé. Den idén kastades också fram i svenska skolsektionen i början av augusti. Sektionen vill i första hand att hela skolområdet stängs av med bommar under skoltid och att all genomfart då förbjuds. Parkeringsplatserna inne på själva skolområdet är redan flyttade. – Vi hoppas också att tekniska nämnden märker ut ett övergångsställe på Topeliusesplanaden som det faktiskt skriker övergångsställe om, säger Bodil Kantola. Också om fartbegränsningen är 40 längs Topeliusesplanaden är fartsyndarna fler än dem som håller hastigheten. – Därför behövs ett övergångsställe som är extra utmärkt, gärna med blinkljus, säger Kantola. – Med tanke på omständigheterna har logistiken till och från skolområdet fungerat över förväntan, säger bildningsdirektör Boris Sundell. Däremot vann Sundells och skolsektionens förslag att bomma igen skolområdet under skoltid inget gehör i tekniska nämnden på tisdag kväll, där svenska skolsektionens önskelista på nya trafikarrangemang kom upp som ett anmälningsärende. Sektionen vill också att skoterleden på skolområdet stängs. – Vi behandlade dock ärendet under en extra paragraf, säger Albert Vestlin, ordförande för tekniska nämnden. Enligt Vestlin såg nämnden ingen orsak att i detta skede stänga av all trafik på själva skolområdet. Däremot beslöt nämnden att ge den konsultbyrå som fått i uppdrag att reda ut trafiklösningar både kring skolområdet och i det nya bostadsområdet på Smedsbacka att skyndsamt ta fram lösningar för trafiken till och från skolorna. – Utredningen hoppas vi få inom en månad, säger Vestlin. – Beroende på vilka lösningar som presenteras kan det ta ännu mera tid innan de förverkligas, tillägger Vestlin. Varken förbud mot skotertrafik eller förbud mot mopeder på kraftverksbron diskuterades i tekniska nämnden. – Att förbjuda mopedtrafiken på kraftverksbron är både en snabb och lätt åtgärd, förutsatt att trafiksäkerheten blir bättre, säger Vestlin.