Kalendern visar mitten av september. I hyllorna på Halpa Halli trängs hårda och mjuka tomtar med plastgranar i olika färger och storlekar. Gunilla Forsman, från Larsmo, förvånas över julskyltningen. – Jag tycker det förtar julen när butikerna plockar fram julsaker så tidigt. När det sedan är dags att pynta hemma känns pyntet redan som vardagsmat, säger Forsman. Tidigast i november kan hon tänka sig att handla julsaker. I år har Halpa Halli ställt i ordning julen rekordtidigt. Förra veckan förnyades butiken i Jakobstad. Ari Isohella, biträdande direktör, säger att det hade varit onödigt att göra om butiken igen om två, tre veckor. Därför togs julpyntet fram. – Att förutspå hur handeln går är alltid svårt. Men jag hoppas totalförsäljningen ökar när vi redan lagt fram julsakerna, säger Isohella. Dessutom ser han det som en fördel att reklambilder kan tas nu när allt pynt är framlagt. I likhet med tidigare år plockas julsakerna i kedjans 37 övriga butiker fram från och med mitten av oktober. Senast i början av november ska alla juldekorationer vara framlagda. Enligt Isohella är det en bra tidpunkt. Paul Viio, ekonomie doktor på Svenska handelshögskolan, ser en tidig start som ett sätt att mjölka ut så mycket som möjligt av julhandeln. Genom att inte riskera att genast halka in i rea-rumban ökar försäljningsmarginalen. – Men risken finns att kunder tröttnar på att se julsaker i flera månader. Förutsättningen för att kunder ska vara villiga att handla redan är att de längtar efter julen. Personligen tycker jag det känns väldigt tidigt att tänka på jul när solen skiner och hösten inte ens anlänt, säger Viio. En tidig julhandel kan bidra till att julkänslan förlängs. Enligt ekonomie doktorn är det ändå individuellt hur långt julkänslan kan tänjas. Men att redan fylla hyllorna med sirliga adventsljusstakar och färggranna julgransbollar ser Viio som ett smart reklamtrick ifall det uppstår en diskussion i medier och bland ortsbor. – Information väcker intresse. Om människor sedan handlar i stället för att avvakta och riskerar att bli utan har butiken lyckats, säger Viio. På Stockmanns varuhus runt om i landet börjar försäljningen av julsaker först i november. Den 23 november är det julöppning i Helsingfors. Samma dag öppnar Stockmann sitt sagofönster. November är också den månad då försäljningen av julpynt är som bäst på Halpa Halli. Ari Isohella säger att butiken ännu inte fått någon feedback från kunderna om årets tidiga start. Men personalen ser att tomtar, änglar och glittergirlanger redan slinker ned i en del av handelskorgarna.