De senaste dagarna har bilister, cyklister och fotgängare mötts av en tät dimma på morgonen. Tidvis har det varit svårt att se längre än några meter framför sig. I morse låg en extra tjock morgondimma över Vasa. När sikten är dålig, exempelvis vid dimma, regn eller snöyra, är det tillåtet att sätta på dimljus på bilen. – När väderleken påkallar får man använda dimljus, både bak- och framtill. Med framljusen ser man själv var man kör medan bakljusen visar andra bilister var man finns, säger Harry Mäenpää, trafiklärare på Bilskola Roine och Wikman. Någon gräns för hur dimmigt det ska vara för att man ska få använda dimljus finns inte. – Men var och en måste använda sitt eget förstånd. Nu när det har varit så dimmigt de senaste dagarna ser jag ingen anledning till varför man inte skulle få använda ljusen. Dimljusen ger ett lågt och brett sken. Skillnaden mellan dimljus och vanligt halvljus är att dimljusen lyser under dimman, eftersom den sällan lägger sig nere längs vägytan. – Om man kör i dimma på landsvägen och kommer in i en tätort där det finns gatubelysning och sikten är god måste man koppla bort dimljusen, säger Mäenpää. För en del är dimljuset något man knappt visste fanns, medan andra använder det mer än nödvändigt. – Jag tycker att många kommer ihåg att använda framljusen lite för bra, när de inte ens behövs. Jag vet inte vad det beror på, de kanske tycker att det ser bra ut.