Stadens kommunaltekniska avdelning tvingas noga planera årets väg- och gatuarbeten för att få budgetanslaget på 1,2 miljoner euro att räcka till. Byggherreingenjör Tommy Björklund åskådliggör storleken på budgetpengarna genom att jämföra med vad det kostar att bygga ett nytt hus. – För 1,2 miljoner får man fyra nya hus. Så mycket har vi att röra oss med i år. Saneringen av Bottenviksvägen pågår som bäst. Vägen ska enligt en ny detaljplan bli smalare för att intilliggande affärs- och industritomter ska få mera mark. Dessutom ska en cykelväg byggas på vägens östra sida. Vatten- och avloppsledningar ska flyttas från tomtområdet så att de hamnar på gatuområdet. I år åtgärdas 290 meter av vägen till en kostnad om 275.000 euro. Samtidigt har affärsverket Jakobstads vatten passat på att lägga ner en bit av den interkommunala tryckavloppsledningen som byggs som ett samprojekt av Kronoby vatten och avlopp, Pedersöre kommun, Pedersöre vatten, Esse vatten och Jakobstads vatten. Den nya tryckavloppsledningen som leder avloppsvatten till reningsverket i Alheda beräknas kosta sex miljoner euro, av vilka staten står för cirka 30 procent. I måndags öppnades offerterna på arbetet för skede två av Bottenviksvägen. Det arbetet innebär nya vatten- och avloppsledningar samt byggande av dagvattenledningar och gatukonstruktioner. Men innan Bottenviksvägen är farbar, något som Tommy Björklund räknar med att ska ske i år, ska gatukonstruktionen på Sofiedahlsgatan förnyas liksom ledningarna. – Arbetet med Bottenviksvägen och Sofiedahlsgatan är länkade till gatu- och rörsaneringarna i Kråkholmen. Det är ungefär en lika omfattande sanering som gjordes i Västermalm på 1990-talet, säger han. Under senare hälften av oktober startar byggandet av Permovägen som kommer att få en helt ny dragning på ett avsnitt om 200 meter i höjd med Laurinkoti. Också där är Jakobstads vatten med och förnyar vatten- och avloppsledningarna samt lägger ner den nya tryckavloppsledningen. I början av november startar arbetet med att bygga ihop Västra Ringvägen med Hällvägen. I första skedet byggs avsnittet från Hällvägen till Åkerbärsvägen. För det ändamålet finns 200 000 euro upptaget i årets budget. – Det riktigt stora arbetet i det området är tänkt att inledas nästa år, förutsatt att vi får budgetpengar för det. I ekonomiplanen för 2015 finns 680.000 euro inplanerade för att bland annat bygga om Kisorvägens och Skutviksvägens korsning, säger Tommy Björklund. Förutom att korsningen ska byggas om, måste vägtrumman där Lappfjärdsdiket rinner bytas ut. I priset ingår även asfalteringsarbeten, trafikledsmålning och nya trafikmärken. – Tanken är att Västra Ringvägen ska vara färdigbyggd nästa år. Ett pågående projekt är Västerleden där man som bäst bygger sträckan mellan Länsinummi skola och Fogdevägen. När det arbetet är klart, grävs nuvarande korsning utanför skolan bort och ersätts av en ny T-korsning med svängningsfiler och trafikljus. I år finns 640.000 euro i budgeten för projektet. – Skede två då vi bygger om korsningen kommer att störa trafiken mycket mer än det gör nu. För att de som bor till exempel på Baggholmen och Björnviken inte ska behöva ta en oskäligt lång omväg, kommer vi att bygga en tillfällig väg förbi korsningsområdet. Den kommer att gå över grönområdet norr om Gumsängsvägen. Östanpåvägens sanering har pågått en tid redan. Avsnittet mellan Svedenvägen och Lovägen är klart. I år byggs avsnittet söder om infarten till Östanlid till Östanfjärdsvägen. – I nästa års budget hoppas vi få med pengar för att asfaltera, lägga kantstenar och resa trafikmärken på avsnittet mellan Svedenvägen och Östanfjärdsvägen. Asfaltering är alltid vettigare då det kostar att underhålla grusytor. I samtliga saneringsprojekt är Jakobstads vatten, Jakobstadsnejdens telefon Ab och Jakobstads energiverk med.