Den nya lagen ger alla barnfamiljer rätt till hemservice då servicen är nödvändig för att trygga barnets ­välmående. Lagen säger också att kommunen ska tillhanda­hålla familje­arbete, stödpersoner,­ ­stödfamiljer och kamratstöd åt ­familjer, även om de inte är ­barnskyddsklienter. Men som läget är nu finns det ­inte någon som hinner ingripa genast då familjen behöver snabb hjälp. Det betyder att ärendet ofta leder till en barnskyddsanmälan som förutsätter en grundlig utredning som tar av de redan knappa resurserna. – Det är alltid lättare och billigare­ att stämma i bäcken än i ån, men ­tyvärr är våra resurser otillräckliga, säger Minna Lönnbäck, servicechef för familjestödsservicen i Karleby. Staten lovar kommunerna stöd då de nya serviceformerna ska startas­ upp. Men då pengarna ­saknar ­öronmärkning försvinner de i samma stora kassa med allt annat. ­Minna Lönnbäck befarar att dessa pengar aldrig når målgruppen de är avsedda för. – Den nya socialvårdslagen är bra och nödvändig men för att ­förverkliga den behövs resurser.­ Barnskydd och förebyggande­ ­familjearbete är socialarbete­ som kräver resurser i form av personer.­ Arbete görs hela tiden men ­resultatet syns inte genast utan ­oftast först ­efter flera år. Barnskyddet har länge kämpat med resursbrist. Och att ta resurser från barnskyddet och lägga på det förebyggande familjearbetet anser Lönnbäck vara uteslutet. I Kronoby är läget, om möjligt, ­ännu kärvare med tanke på den nya lagen. Det finns endast en person med en arbetstid på 80 procent som arbetar­ både med barnskydd och före­byggande familjearbete. Det innebär en dag i veckan med familje­arbete och tre dagar i veckan med barnskyddet. Blir det mycket barnskydd måste det prutas på det nästan obefintliga förebyggande arbetet. – I en liten kommun är det också olyckligt att det är samma person som har båda arbetsuppgifterna. För närvarande är en stor del av tjänsterna inom barnskyddet köpta­ tjänster. Något som Lönnbäck och Veronica Joskitt servicechef för ­Kronobys socialservice, ifrågasätter. – Då vi köper familjevårds­tjänster är det för en specifik familj. Hade vi mer personal i egen tjänst ­kunde även barnskyddsfamiljer med lite­ ”lindrigare” behov kunna få mer hjälp, säger Joskitt. Om de kostnader Kronoby haft för köptjänster från januari fram till mitten av maj fortgår resten av året motsvarar det två familjearbetares heltidslöner. Köptjänsten har dock önskat under sommaren och hösten, och skulle till och med kunna räcka, till 2,5 egna anställda. I Kronoby får familjer köa för att få hjälp. Rådgivningarna har listor på familjer i behov av förbyggande ­familjearbete och sträcker till allt vad de kan. Men det är inte deras arbete, påminner Joskitt. – Jag önskar att beslutsfattarna ­hade mod att fatta mera lång­siktiga beslut än att bara se ett år framåt. Förebyggande arbete tar tid, säger Minna Lönnbäck. I Karleby styrdes en och en halv tjänst till arbetet­ med förebyggande familjearbete via rådgivningarna. Det har visat sig vara en bra ­lösning, om än inte tillräcklig. Med den personal­resursen hinner man med 60-70 ­familjer om året. – Det är mycket då man jämför med resursanvändningen i Kronoby. Inför nästa år äskade Joskitt om ­fyra nya befattningar till barnskyddets familjearbete samt en befattning­ till förebyggande familje­arbete i Kronoby.­ Men alla ströks i ett tidigt­ skede. Det finns inte heller något­ ­­anslag reserverat för eventuella ­akuta åtgärder. – Det finns ingen beredskap. Det ­behövs inte mera än en eller två ­ungdomar som behöver placeras­ utan för hemmet så är det hål i båten, säger Joskitt. Hon ser dock positivt på det faktum­ att Kronoby fått mera resurser både till familjearbete och barnskydd ­efter det att vårdsamarbetet med Karleby inleddes. Då kommunerna i samband med depressionen på 90-talet sparade bort hemservicen för familjer var man i Karleby förutseende nog att behålla servicen, men inte i Kronoby. Med tanke på den nya lagen, som från årsskiftet ger familjer rätt till hemservice, förs diskussioner i Kronoby om att omfördela ­resurserna inom hemservicen och styra till barnfamiljer. För närvarande är det bara klienter inom ­äldreomsorgen som får hemservice i Kronoby. – Problemet är att inga extra ­resurser finns och allt ska tas ur samma magra kassa, säger Joskitt.