Läsning ska bottna i lust och glädje, inte i tvång. Och vårt mål är att skapa kontinuitet i läsningen. Det säger lärarna och bibliotekarien i arbetsgruppen som igen kört i gång ett projekt för att ge Kronobyelevernas läsning en puff framåt. Givetvis är arbetsgruppen också beredd att bjuda ut sina läskoncept till andra skolor. Arbetsgruppen startade med läsduellen under förra läsåret. Under sommarlovet lockades eleverna till läsning med hjälp av läslotten och nu är det dags för läsbingo. - Inte har vi uppfunnit hjulet på nytt. Idéerna till läsbingo har vi plockat lite här och där, men just det här bingospelet med de här spelbrickorna är våra, säger Johan Boholm rektor för Påras skola. Med sig i arbetsgruppen har han Anki Rönnbacka från Söderby skola, Helena Jansson Terjärv, Robert Strandvall Nedervetil samt bibliotekarie Tove Knutar-Sjöblom i Terjärv. De olika läsprojekten har haft önskad effekt men en tid efter att projekten avslutas avtar läsivern för många. Därför behövs det nya idéer för att väcka läslusten på nytt och på nytt. Projekten har tydligt visat vilka som är läsare och vilka som inte är det. - Det är roligt då man hör att elever pratar böcker och pratar författare. Det hände ytterst sällan innan läsprojekten, säger Anki Rönnbacka. Hon har också noterat att eleverna upptäcker eller återupptäcker nya författare. - Astrid Lindgren är en författare som barnen inte väljer i första hand men nu har många upptäckt henne på nytt. Rönnbacka poängterar att läsprojekten är det som skolan kan bidra med. Det är givetvis på föräldrarnas ansvar att i sista hand väcka barnens intresse för böcker och läsning. - Pappornas roll kan inte nog poängteras för att väcka pojkarnas intresse för böcker och läsning, säger Boholm. Enkla knep är att läsa tillsammans, ha böcker framme och diskutera böcker och författare. Projektet läsbingo startade vecka tre och pågår fram till sportlovet. Efter sju veckor av läsning avslutas projektet med läskalas på respektive skolor. Hur kalaset utformas är upp till varje skola men prisutdelning är ett givet inslag. Beroende på årskurs finns det tre olika bingobrickor. De två lägsta årskurserna ska läsa en kvart om dagen, de två följande 20 minuter och de två högsta en halv timme per dag. Det är möjligt att få ett kryss i en ruta per dag. En vuxen ska kvittera genomförd läsning med initialer och datum. Fem kryss ger en bingolott där man fyller i namn och skola. I samband med läskalaset dras lotterna. Vinsterna är bokpris eller presentkort till bokhandeln.