På årets stora inhemska resemässa Matka i Helsingfors bjöd Karleby besökarna på kaffe. Montern såg ut som ett modernt Neristan och var ­inredd som ett café. Skärgårdskommunerna i ­södra Finland hade slagit sig ihop och marknadsförde ­regionen i en gemensam monter. Jakobstad fanns inte ens med på mässan. Det händer saker i Jakobstad. Stort och smått. Nu skulle det också gälla för staden att ta tag i den möjlighet allt detta ger, rida på framgångsvågen. Eller som Anna-Maja Henriksson uttrycker det i en intervju i ÖT den 10 januari: En ny stad borde ta sig upp ur gropen. – Om vi skulle lyckas kombinera injektions­sprutan med torgbygget med en frivillig kommunfusion och en ny underfart från stormarknaderna skulle vi komma en bra bit vidare i utvecklingen, säger Henriksson i intervjun. Nu behövs det satsningar också från stadens sida. Satsningar som tar fasta på allt positivt som händer i centrum och som visar att Jakobstad är en ort värd att besöka, en ort värd att bosätta sig på. När torgprojektet är klart kommer vi att ha ett ­levande centrum, ett vardagsrum där det kommersiella finns sida vid sida med utbildningen och kulturen i Campus Allegro. En helhet värd att marknadsföra. Och saker att marknadsföra finns. Tänk ­bara på centrum med Esplanadgallerian, torg­parkeringen och HAB-gallerian. Vi har Aspegrens, Fäboda, Nanoq och Köpmanholmen. Vi har Hästö­skata och Glasbruket. Kuddnäs, Utterleden, Skata och en unik skärgård. Friends&Brgs, Fäboda Café och Kitchen och Skorpan är exempel på lokala företag som satt ­Jakobstad på restaurangkartan. Burgarna från ­Jakobstad – som numera också finns i Tammerfors och Helsingfors och med siktet inställt på Stockholm – har uppmärksammats i medier som ­Helsingin Sanomat och Iltasanomat. Skorpan är ­raka mot­satsen – ett litet café i Skata som via djungel­telegrafen nått ut till österbottningarna. Ett bra initiativ kommer från Sunds trädgård, Strandis och tomtegården Tyynelä som valt att starta samarbetet ”Kustens tre pärlor” (ÖT 19 ­november 2015). Målgrupperna är både öster­bottningar och mer långväga gäster. Företagen har tryckt upp ett gemensamt marknadsförings­material och dessutom syns samarbetet på sociala medier och annonstavlor. – Ofta väntar vi på att staten eller kommunen ska starta projekt. Nu gör vi det själva i stället, säger Betty Enström på Sunds som var den som ­kläckte idén. Samtidigt som privatföretagare satsar och ger synlighet åt staden är stadens egen turistbyrå mer eller mindre osynlig. Citygruppen har det ­också kärvt. Föreningen har svårt att få pengarna att räcka till. Sju broars skärgård har levt ut sin tid och det är dags för något nytt. I början av 2015 fick Marika Kjellman på ­Concordia i uppdrag av kommunala samarbetsnämnden att utreda hur man kan ge turismen i ­Jakobstadregionen ett lyft. Utredningen – som ­bygger på en webbenkät med 230 företagare, 30 djupintervjuer, en skriftlig kundenkät och inter­vjuer med turister – visar bland annat att det behövs mera regionalt samarbete och ett starkare ­varumärke (ÖT 5.11.2015). Begreppet Visit nämns som en lösning. Visit är i dag välkänt inom turismen och Visit ­Jakobstad är det enda rätta. Men då måste ­också grannkommunerna vara med på tåget. För ­vilken potentiell turist söker så snävt att bara en stad ­eller kommun gäller? Knappast någon. Via ­portalen ­Visit hittar man huvudorten och där ska också ­hela regionen synas. Tyvärr har mottagandet i grannkommunerna varit tveksamt och inga beslut är ­ännu fattade. Jakobstad är visserligen med i det österbottniska samarbetet kring portalen visitpohjanmaa.fi. Men när man klickar fram den sidan möts man av en karta – där Jakobstad inte ens finns med. Nu finns alla möjligheter att ge Jakobstad och hela regionen det lyft staden och invånarna­ ­behöver – det hänger bara på viljan. Här en av många utmaningar för vår nya stadsdirektör.