Opinion
10.2.2016
Ta chansen, Jakobstad
Nu är det dags att börja samarbeta och marknadsföra hela regionen.
På årets stora inhemska resemässa Matka i Helsingfors bjöd Karleby besökarna på kaffe. Montern såg ut som ett modernt Neristan och var inredd som ett café. Skärgårdskommunerna i södra Finland hade slagit sig ihop och marknadsförde regionen i en gemensam monter. Jakobstad fanns inte ens med på mässan.
Det händer saker i Jakobstad. Stort och smått. Nu skulle det också gälla för staden att ta tag i den möjlighet allt detta ger, rida på framgångsvågen. Eller som Anna-Maja Henriksson uttrycker det i en intervju i ÖT den 10 januari: En ny stad borde ta sig upp ur gropen.
– Om vi skulle lyckas kombinera injektionssprutan med torgbygget med en frivillig kommunfusion och en ny underfart från stormarknaderna skulle vi komma en bra bit vidare i utvecklingen, säger Henriksson i intervjun.
Nu behövs det satsningar också från stadens sida. Satsningar som tar fasta på allt positivt som händer i centrum och som visar att Jakobstad är en ort värd att besöka, en ort värd att bosätta sig på. När torgprojektet är klart kommer vi att ha ett levande centrum, ett vardagsrum där det kommersiella finns sida vid sida med utbildningen och kulturen i Campus Allegro. En helhet värd att marknadsföra.
Och saker att marknadsföra finns. Tänk bara på centrum med Esplanadgallerian, torgparkeringen och HAB-gallerian. Vi har Aspegrens, Fäboda, Nanoq och Köpmanholmen. Vi har Hästöskata och Glasbruket. Kuddnäs, Utterleden, Skata och en unik skärgård.
Friends&Brgs, Fäboda Café och Kitchen och Skorpan är exempel på lokala företag som satt Jakobstad på restaurangkartan. Burgarna från Jakobstad – som numera också finns i Tammerfors och Helsingfors och med siktet inställt på Stockholm – har uppmärksammats i medier som Helsingin Sanomat och Iltasanomat. Skorpan är raka motsatsen – ett litet café i Skata som via djungeltelegrafen nått ut till österbottningarna.
Ett bra initiativ kommer från Sunds trädgård, Strandis och tomtegården Tyynelä som valt att starta samarbetet ”Kustens tre pärlor” (ÖT 19 november 2015). Målgrupperna är både österbottningar och mer långväga gäster. Företagen har tryckt upp ett gemensamt marknadsföringsmaterial och dessutom syns samarbetet på sociala medier och annonstavlor.
– Ofta väntar vi på att staten eller kommunen ska starta projekt. Nu gör vi det själva i stället, säger Betty Enström på Sunds som var den som kläckte idén.
Samtidigt som privatföretagare satsar och ger synlighet åt staden är stadens egen turistbyrå mer eller mindre osynlig. Citygruppen har det också kärvt. Föreningen har svårt att få pengarna att räcka till. Sju broars skärgård har levt ut sin tid och det är dags för något nytt.
I början av 2015 fick Marika Kjellman på Concordia i uppdrag av kommunala samarbetsnämnden att utreda hur man kan ge turismen i Jakobstadregionen ett lyft. Utredningen – som bygger på en webbenkät med 230 företagare, 30 djupintervjuer, en skriftlig kundenkät och intervjuer med turister – visar bland annat att det behövs mera regionalt samarbete och ett starkare varumärke (ÖT 5.11.2015). Begreppet Visit nämns som en lösning.
Visit är i dag välkänt inom turismen och Visit Jakobstad är det enda rätta. Men då måste också grannkommunerna vara med på tåget. För vilken potentiell turist söker så snävt att bara en stad eller kommun gäller? Knappast någon. Via portalen Visit hittar man huvudorten och där ska också hela regionen synas. Tyvärr har mottagandet i grannkommunerna varit tveksamt och inga beslut är ännu fattade.
Jakobstad är visserligen med i det österbottniska samarbetet kring portalen visitpohjanmaa.fi. Men när man klickar fram den sidan möts man av en karta – där Jakobstad inte ens finns med.
Nu finns alla möjligheter att ge Jakobstad och hela regionen det lyft staden och invånarna behöver – det hänger bara på viljan. Här en av många utmaningar för vår nya stadsdirektör.