Investeringen kommer i ett knepigt läge för branschen: I fjol minskade marknaden för färdigmat med 1,5 procent. För Kokkikartano gick det betydligt bättre. Företaget uppger i ett pressmeddelande att försäljningen ökade med ungefär tio procent. Kokkikartanos marknadsandel uppgår i dagsläget till cirka 10 procent. – Färdigmaten spelar en stor roll i vår koncern och tack vare investeringen stärker Snellman sin position i branschen, säger Snellmanskoncernens vd Leena Laitinen. Kokkikartanos vd Kati Rajala tycker att företagets framgång berättar att konsumenterna är beredda att betala för mat som produceras med kvalitativa råvaror utan tillsatsämnen. – Vi tror att trenden kommer att hålla i sig. Tack vare investeringen kan vi svara mot den ökade efterfrågan och utöka sortimentet, säger Rajala. Utbyggnaden i Kervo startar enligt planerna i månadsskiftet mars–april. Byggarbetet beräknas pågå ett år. Utbyggnaden omfattar två nya produktionslinjer och sociala utrymmen.