Ekonomi
27.4.2016
KWH-koncernen får pris
KWH-koncernen blev utsedd till årets familjeföretag. Peter Höglund, koncernchefen, säger att det är offensivt nytänkande som gör att KWH klarar sig.
På onsdagen fick KWH-gruppen priset som årets familjeföretag. Familjeföretagarnas förbund står bakom utmärkelsen som också kallas Peter Fazer-priset.
– KWH är ett starkt internationellt familjeföretag som lågkonjunkturen till trots har lyckats växa, säger Heikki Kovanen, ordförande för Familjeföretagarnas förbund.
Bland prismotiveringarna lyfts också fram att KWH har produktion i Finland, detta trots att deras marknad i stor grad finns utomlands.
Koncernchefen Peter Höglund säger att internationalisering sedan starten för 86 år sedan varit en del av KWH-koncernens strategi. Av till exempel flaggskeppets KWH Mirkas omsättning kommer i dagsläget bara fyra procent från Finland.
Höglund menar att det är offensivt nytänkande som gjort att koncernen kunnat överleva så länge.
– För det är överlevnad som är viktigast, om man sedan också lyckas få en avkastning på pengarna är det bra, säger han.