Direktiven från den svenska Folkhälsomyndigheten har kommit, vilket innebär att snustillverkarna har ungefär tre veckor på sig att ändra förpackningarna. – Det är väldigt saktfärdigt och oerhört mycket bristfällig information från både regeringen och Folkhälsomyndigheten. Man hade vetat att det skulle komma någon typ av ändring men inte hur den skulle se ut och därmed har vi inte fått möjlighet att anpassa oss, säger Patrik Strömer, generalsekreterare i Svenska snustillverkarföreningen, till nyhetsbyrån TT. – Det är ju omöjligt för en liten tillverkare att hinna med det här, säger Strömer och spår att vissa märken kan komma att fattas i butikerna. – Det säljs ungefär fem miljoner dosor i veckan, så det här kan ju ta slut ganska snart. Enligt Folkhälsomyndigheten beror den korta omställningsfasen på lagstiftningsprocessen. – Ja, det är jättekort. Men vi har inte haft en tobakslag på plats förrän mitten av april och innan det har myndigheten inte bemyndigande att påverka processen. Vi har fått jobba i ett väldigt hektiskt tempo för att få det klart, säger Josefin Jonsson på Folkhälsomyndigheten till Aftonbladet.