Många nätkunder blir utan varor och får inga pengar tillbaka. Enligt Konkurrens- och Konsumentverket (KKV) beror det på hur du har betalat köpet. Chansen att få pengarna tillbaka beror på betalningssättet. Har du betalat med kreditkort kan du vända dig till kreditkortsföretaget och få pengarna därifrån. Om du däremot använt dig av något annat betalsätt kan det vara svårt att få pengarna tillbaka. Konkurrens- och Konsumentverket uppmanar till att ta kontakt med konkursboet, som ger anvisningar för hur du ska gå till väga. Enligt KKV kan det räcka länge innan man får pengarna tillbaka, om man får något. Det är mycket folk och många företag som vill ha pengar tillbaka. Att skicka tillbaka eller byta en vara via näthandeln kan vara svårt. Däremot kan man lämna in en reklamation om felaktig vara om något man köpt via näthandeln varit trasigt. Reklamationen ska lämnas in till produktens tillverkare eller importör. Vid behov kan du kontakta Konsumentrådgivningen.