Som orsak nämns trenden av stigande pris på råolja. Föreningen för olje- och biobränslebranschen gjorde en konsumentprisuppföljning som visade att literpriset på 95-oktanig bensin låg på 1,334 euro i mitten av augusti. Diesel kostade 1,136 euro. Världsmarknadsprisen på bensin och diesel följer med några veckors dröjsmål världsmarknadspriset på råolja. – Under juli månad sjönk priset på råolja men under de senaste veckorna har världsmarknadspriserna åter stigit. Det här leder också till att priset på de förädlade produkterna stiger, sade St 1-kedjans vd Mika Wiljanen. En liknande utvecklingstrend förutspås på Teboil och Neste. Det pris en finsk bilist betalar på en bensinmack beror förutom på råoljans pris också på många andra faktorer. Till dem hör bland annat kostnaderna för förädling, lagring och transport. Priset kan höjas av till exempel avståndet till hamnarna vid kusten. Största delen av priset på bränsle består av finska skatter. I början av nästa år träder en höjning av energiskatten i kraft. Skatten på bensin stiger med 2 cent och skatten på diesel med 2,5 cent. "Prisvariationerna marknadspsykologi" Olje- och biobränslebranschens vd Helena Vänskä säger att priset på bensin och diesel på sista tiden har ändrats i enlighet med det instabila världsmarknadspriset på olja. Hon säger att prisvariationerna under sommaren närmast har varit marknadspsykologi. För tillfället spekuleras det kring oljeproducentländernas organisation Opecs prismöte som ska äga rum nästa månad. – När någon föreslår produktionsbegränsningar, studsar priset på olja uppåt. Vid ställningstaganden mot begränsningar, sjunker priset, säger Vänskä. Vänskä säger att världsmarknadspriset på olja tills vidare hålls på en låg nivå eftersom en trög världsekonomi minskar efterfrågan på råolja. Å andra sidan ligger produktionen på en hög nivå.