De svenska tidningshusen i Finland borde satsa på en gemensam kommersiell radiostation på svenska. Det anser Stefan Möller, vd på Radio­media som är branschorganisation för den kommersiella radion. – Jag är i så fall gärna med och hjälper till, säger Möller. Tidningshusen stångas med minskade intäkter och reklamradio kunde bli en ny sådan. Just nu går det riktigt bra för radion som under många år i följd haft ungefär fem procent av reklamkakan. Under årets första sju månader noterade man en andel på 6,8 procent. – Det här kan delvis förklaras av den långa koncessionsperioden som gör att kanalerna vågat satsa på innehållet. Men för radions del har internet också gett nya möjlig­heter. Det har till exempel blivit lättare att utforma annonskampanjer, säger Stefan Möller. Han har under åren fått en del förfrågningar från Svenskfinland. Men det är dyrt att starta en radiostation och ägarna kan inte räkna med lönsamhet på kort sikt. – Man har inte kommit till skott på grund av finansieringen, säger Stefan Möller som ser en möjlig lösning på det problemet; samarbete. Han tänker sig en kustkanal där tidningsredaktionerna bidrar med lokalt material från Lovisa i öster till Karleby i norr – sådant material som man redan hanterar i vardagen. – Här skulle finnas synergier att hämta, säger Möller. Jens Berg, vd på KSF Media i södra Finland, påpekar att reklamproduktionen är dyr på svenska för enbart en kanal och Svante Wahlbeck, vd på HSS Media i Österbotten, säger att konkurrensen är hård med skatte­finansierade Yle. Men det finns ett visst intresse. – Saken kunde givetvis utredas, ­säger Svante Wahlbeck. – Substantiella pratprogram på svenska är nu en bristvara. Det kunde finnas en nisch när Vega och ­Extrem sökt sig in på samma våglängd, säger Jens Berg.