Ska vi lära oss en ny förkortning till att börja med? De närmaste åren kommer vi att få höra och läsa en hel del om maas. Akronymen står för de engelska orden "mobility as a service", ungefär "rörlighet som en tjänst". Det är tanken om maas som är biffen i den transportbalk som kommunikationsminister Anne Berner (C) presenterade delar av i veckan som gick. Fokus under den presentationen var helt på den kontrollerade avreglering av taxitrafiken som ingår i lagpaketet. Taxi är bara en av många pusselbitar det handlar om. Av den totala trafikmarknaden i Finland har taxi bara 10–15 procent. Realiseras potentialen i transportbalken kan hela vårt sätt att se på resande revolutioneras. Tanken är att radera gränserna mellan olika transportmedel. Alla operatörers tidtabeller och prisdatabaser ska öppnas för operatörer som vill sälja sökning och biljetter. Du ska kunna resa med en biljett från din hemdörr i Ytteresse till din moster i Houtskär. På samma sätt kan du skicka paket eller få dina nätbutiksleveranser så snabbt och billigt det bara är möjligt. Det här kan man naturligtvis inte bara lösa med att skriva om lagen, men transportbalken ger möjligheter att utveckla infrastruktur, leveranskedjor och bokningskanaler över alla traditionella skrågränser. Det ger nya affärsmöjligheter för kreativa entreprenörer som kan skapa de här bokningstjänsterna och appar som flyttar biljettkontoren till våra smarttelefoner. Omstridda Uber och det officiella Taxifinlands app Valopilkku är bara försmak om vad komma skall. Det finns redan de i vårt land som laddar för den här framtiden. Kauppalehti skriver (23/9) om finländska MaaS Global som med appen Whim paketerar månadskort till kollektivtrafik huvudstadsregionen med poäng för taxiresor, hyrbilar och andra tjänster. Kauppalehti nämner också tidigare Onnibus-vd:n Pekka Möttö och hans Tuup-projekt med en app som också den samlar olika transporttjänster och förenar detta med en ruttguide. Återigen, detta är bara början. Hela lagpaketet har ännu inte presenterats och lagen planeras träda i kraft först i juli 2018. Och lagen är bara förutsättningen för omvälvningarna. De dristiga entreprenörerna som ska utveckla den nya infrastrukturen, de nya tjänsterna och apparna har ingen liten utmaning i att sammanjämka de hundratals olika tidtabeller och bokningssystem det handlar om. Hufvudstadsbladet påminner (23/7) om offentliga sektorns – nu nedlagda – Waltti-busskort för trafik i östra Finland och det kaos tillämpningen lett till. Då handlar det bara om ETT färdmedel i en begränsad del av landet. Det får inte avskräcka oss från att tänka stort. Gränsöverskridande nytänk kan också vara en räddning för service i glesbygden där man helt fördomsfritt måste kunna kombinera transport av människor, varor och postförsändelser. Robotbilen, som vi kommenterat tidigare på denna plats (15/9), väntas revolutionera trasportbranschen inom tio år. Ska den kunna slå igenom måste det finnas en infrastruktur som sammanför bilen med de personer eller varor som ska skjutsas. De nya bokningstjänsterna och apparna bäddar för denna framtid. Det här handlar om mycket mer än den enskilda passagerarens bekvämlighet. Optimerade transporter där så fordon som transorterar så effektivt som möjligt är inte bara vinst för åkeriägaren utan också ett fall framåt för miljön. Effektiv koordinering och ruttoptimering sänker också kostnaderna för användaren, om tjänsten är smidig nog kan den också bli ett seriöst alternativ för den som nu väljer att köra privatbil. Stora strukturer lockar stora operatörer och i en global värld är också Finland öppet för multinationella aktörer som kan konkurrera ut lokala trafikidkare. Å andra sidan är det just dessa som har den lokala sakkännedomen, en oerhört viktig konkurrensfaktor. Deras vägar kan förenas i de nya tjänsterna