– För att långsiktigt kunna sälja produkter billigt måste också kostnaderna vara låga. Vi erbjuder inte Finlands bästa service. Vi erbjuder Finlands bästa självbetjäning, sade Seppälä när bolaget presenterade sitt delårsresultat på fredagen. Verkkokauppa ökade sin rörelsevinst, omsättning och marknadsandel under juli-september. Rörelseresultatet steg från fjolårets 2,9 miljoner euro till 3,9 miljoner. Omsättningen ökade med 11 procent till 92,6 miljoner euro. Verkkokauppa har dragit nytta av trenden att handeln flyttar från vanliga affärer till nätet. – Uppskattningsvis en procent eller 400 miljoner euro av detaljhandeln i Finland flyttar varje år till nätet, säger Seppälä.  För att kunna hålla fast vid de låga priserna och låga kostnaderna måste kedjan tacka nej till vissa produkter. Därför säljer Verkkokauppa inte produkter som är dyra och besvärliga att hantera – exempelvis kläder och färsk mat. Men nya produktgrupper är ändå på gång. Till exempel kan kosmetika komma till försäljning, säger Seppälä. En annan nyhet är satsningen på evenemanget Singles' Day den 11 november. – Det är en viktig inledning på julhandeln i Fjärran östern. Vi lanserar jippot i Finland. Byggboomen syns i försäljningen av vitvaror Försäljningen av hemelektronik under årets åtta första månader var lite mindre än i fjol, säger Taina Luukkainen som är vd för grossisthandlarnas förbund. Vissa produkter har ändå haft en god åtgång. – I byggandet har det varit en bra medvind i år och det har inneburit att försäljningen av stora hushållsmaskiner ökat, säger Luukkainen. Men det finns också delområden som det inte går så bra för. – Datorer och pekplattor är på minus för tillfället. Men när julhandeln kommer i gång ökar säkert försäljningen också inom produktgrupper där efterfrågan varit lite sämre.