Heathrow är en av världens största flygplatser, och de storflygbolag som har mycket trafik där kräver en utbyggnad. Samtidigt tycker miljö- och stadsbyggnadsvänner att det är för trångt i dessa västliga delar av Storlondon. Dessutom vore en utbyggnad av Gatwick i söder mycket billigare. Regeringen håller med om att fler rullbanor behövs. Frågan är var. – Vi har ett väldigt svårt beslut framför oss. Beslutet fattas på tisdag, sade transportminister Chris Grayling i BBC:s morgon-tv-program The Andrew Marr Show i helgen. Alternativen är en tredje rullbana på Heathrow, à 18 miljarder pund, en förlängning av en rullbana där i stället, för 14 miljarder pund, eller en andra rullbana på Gatwick, som är kostnadsberäknat till 7 miljarder pund. Även Stansted vill expandera, men den och andra mindre flygplatser – som Luton och City Airport – i området anses inte kunna lösa dilemmat. Men alla beslut väntas bli överklagade, samtidigt som miljöskäl och osäkerhet om brexits konsekvenser talar emot prognoserna om fortsatt ökande flygtrafik. Därför lär det dröja minst tio år innan någon ny rullbana är klar.