- Vår jämlika skola håller på att falla sönder, säger Christer Holmlund som är förbundets ordförande i ett pressmeddelande.

Det att elevernas socioekonomiska skillnader i allt högre grad påverkar skolframgången hos finländska elever är oroväckande enligt honom. Hos andra utvecklade OECD-länder syns inte motsvarande resultat.

Annars placerar sig Finland fortfarande högt i undersökningen, trots att resultaten blivit sämre. I undersökningen som nu baserade sig på naturvetenskaper placerade Finland sig på en tredje plats. Skillnaden mellan elever i svenskspråkiga och finskspråkiga skolor har också planats ut.

- De finlandssvenska utbildningsanordnarna har tagit PISA-resultaten på allvar och tillsammans med våra lärare jobbat hårt. Åtgärderna har nu burit frukt och vi kan se minskade skillnader mellan resultaten i de finska och i de svenska skolorna, säger Christer Holmlund.

I praktiken är ändå de svenskspråkiga skolornas resultat oförändrat, medan de finskspråkiga skolornas resultat försämrats. Holmlund efterlyser nu satsningar på skolgången som helhet.

- Vi ska prioritera grundfinansieringen av utbildningen framom olika spetsprojekt. Lärarna behöver stöd i sitt värv, inte bara i de vackra festtalen. Nu måste nedskärningarna inom utbildningen ta slut.