Först genom faktagranskare mot fejknyheter och nu genom vad de kallar "journalistikprojektet". Men ökat ansvar kan också innebära ökad kontroll över nyheterna.

Facebook vill knyta starkare band till nyhetsorganisationer och listar ett antal sätt de vill jobba med journalister och publicister för att ge användarna snabbare och bättre tillgång till nyheter.

Projektet är än så länge lite löst i kanterna, men företaget skriver att de bland annat vill utveckla live- och 360-formaten och dra i gång ett samarbete med, och skapa verktyg för, journalister och researchers för att ge relevanta nyheter till sina användare.


"Har börjat sjunka in"

För ungefär en månad sedan sade företaget att de även kommer att samarbeta med faktagranskande organisationer för att få bukt med osanna berättelser paketerade som journalistisk.

– Det har börjat sjunka in hos Facebook att man måste göra något åt det här, man har släppt igenom ganska stötande material och sedan hanterat anmälningar en och en, säger Annika Lidne, internetstrateg och expert på sociala medier i Sverige.

Under det amerikanska presidentvalet stormade det kring Facebook angående desinformation och påhittade nyheter som spreds där och som enligt vissa kan ha påverkat valets utgång.

– Några av de här fejknyheterna hade fler delningar än de riktiga nyheterna som var mest populära. Nu när det talas om förmodade ryska desinformationsenheter kan man ju spekulera i om det kommit önskemål från amerikanska myndigheter, säger Annika Lidne.


Tveeggat svärd

Facebook har gång på gång upprepat att de inte är ett traditionellt nyhetsföretag och därför inte kan ta samma ansvar för vad som publiceras, men nu verkar de som att de tar små steg mot en mer aktiv roll i nyhetsspridandet – ett beslut som är ett tveeggat svärd, enligt Lidne.

– Det man kan se här är att Facebook blir en mer styrande faktor i vilka stories som delas, även om syftet är gott, säger hon.