Polisens avfärdande av de många brandhärdarna döms nu ut.

Det är experterna Håkon Winterseth och Ståle W Eilertsen på företaget Firesafe som, på uppdrag av norska stortingets granskningskommission, har tagit upp frågan på nytt.

De kommer fram till att det fanns sju brandhärdar, mot tidigare kända fyra, och att teorierna om följebränder på grund av värmespridning inte kan stämma.

– Att branden ska ha väntat i över 20 timmar, för att sedan hoppa in i skeppet 26 meter längre fram, med oskadda områden mellan, under och över, det strider helt enkelt mot naturlagarna, säger Winterseth till Bergensavisen.

Det har framförts anklagelser om att branden skulle ha anlagts som ett led i ett försäkringsbedrägeri, men detta har aldrig kunnat beläggas. Tre män på chefsnivå dömdes i Danmark till sex månaders fängelse vardera, men bara för att ha åsidosatt säkerheten ombord.

Förra året lade Oslo-polisen ned den återupptagna utredningen på grund av brist på bevis.

Polisen motsäger inte den tidiga misstanken om att branden var anlagd. Den obesvarade frågan är av vem. En dansk lastbilschaufför pekades i ett tidigt skede ut, men han var bland de 159 dödsoffren och det spåret ledde aldrig någonvart.

Firesafe-utredningen ska läggas fram senast i månadsskiftet maj–juni i år. 

Scandinavian Star-katastrofen

  • Passagerarfärjan Scandinavian Star började brinna i Skagerrak utanför Lysekil, på väg mellan Norge och Danmark, natten till den 7 april 1990.
  • Färjan hade 383 passagerare och en besättning om 99 personer. Några timmar efter brandens utbrott lämnade kapten Hugo Larsen fartyget, och sade i samband med det att det inte fanns några kvarvarande människor ombord att rädda.
  • Men när färjan förts in till Lysekil framträdde katastrofens fulla omfattning. Först efter 38 timmar var alla bränder helt släckta. Till slut räknade man till 159 döda. De flesta var norrmän, tre var svenskar.
  • 1993 dömdes förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex månaders fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten. Hansen undkom dock sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.
  • I efterhand har anhöriga och andra berörda gjort ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.