Det är enligt Berner anledningen till att finansieringen av vägnätet ordnas på nya sätt.

– Bristen på finansiering har lett till en synnerligen stor reparationsskuld, så det finns knappast någon som tycker att nuläget är bra. Nu har vi ett förbättringsförslag som är värt att granskas fördomsfritt och med tanke på resultatet, säger Berner.

Ett nytt trafiknätsbolag borde därför grundas och inleda sin verksamhet redan nästa år. Staten skulle äga 65 procent och landskapen återstående 35 procent. Verksamheten finansieras genom vägavgifter. Samtidigt sänks bland annat bil- och fordonsskatten.

– Vi har inte för avsikt att öka kostnaderna för trafiken och vi vill inte heller begränsa eller följa upp när, var eller hur medborgarna rör sig. Vårt förslag utgår från att de totala kostnaderna för trafiken och transporterna inte ska öka. Trafikanterna ska själva fritt få välja vilka tjänster de behöver oavsett om det bara handlar om väganvändning eller ett komplett servicepaket, säger Berner.


Utsläppen påverkar

Användaravgifterna kommer inte att förutsätta att fordonen positioneras genom sändare, föreslår Kommunikationsministeriet i sin trafikutredning. Avgifterna kunde vara månads- eller årsavgifter.
Men det kunde också handla om prissättning på kilometerbasis. Trafikbolag skulle i så fall kunna sälja olika paket men då förutsätts att fordonet kan lokaliseras så att man vet om fordonet rör sig på trafiknätsbolagets väg, på en kommunal väg eller en privatväg.

Storleken på avgifterna kommer också att påverkas av utsläppen: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften högre än för utsläppssnåla fordon.

Med avgifterna ska underhållet och utvecklingen av transportnäten finansieras.

Redan nu kan man räkna ut ungefär vad ens trafikkostnader skulle kosta i framtiden, om förslaget går igenom. På Trafikverkets webbplats har man lagt ut en räknare, där man fyller i hur mycket man använder sin bil, på vilka vägar man kör och hurudan bil man äger. Räknaren ger ett exempel på vad man betalar för trafikavgifter i framtiden.


Länken till räknaren hittar du här. Strax efter att Berners presskonferens tog slut överbelastades sidan av användare, och det var svårt att nå räknaren.