Därför måste finansieringen ordnas på nya sätt.

– Bristen på finansiering har lett till en synnerligen stor reparationsskuld, så det finns knappast någon som tycker att nuläget är bra. Nu har vi ett förbättringsförslag som är värt att granskas fördomsfritt och med tanke på resultatet, säger Berner.

Förslaget går ut på att man grundar ett nytt trafiknätsbolag som ska inleda sin verksamhet redan nästa år. Staten skulle äga 65 procent av bolaget och landskapen återstående 35 procent.

Den snabba tidtabellen motiverar Berner med att bolaget borde grundas innan landskapsreformen.

För jämförelsens skull går hon igenom vilka positiva ekonomiska effekter bolagiseringen av telebolagen, posten och flygplatserna i Finland haft.

Skattesänkningar för bilister

I planeringen av transportnätsbolaget har man undersökt situationen i andra länder. Berner anser att Tyskland, där man är i färd med att planera ett statsbolag för administrationen av ett transportnät är särskilt intressant med tanke på situationen i Finland.

Verksamheten för det planerade trafiknätsbolaget skulle finansieras genom vägavgifter. Samtidigt skulle bland annat bil- och fordonsskatten sänkas.

– Vi har inte för avsikt att öka kostnaderna för trafiken och vi vill inte heller begränsa eller följa upp när, var eller hur medborgarna rör sig. Vårt förslag utgår från att de totala kostnaderna för trafiken och transporterna inte ska öka. Trafikanterna ska själva fritt få välja vilka tjänster de behöver oavsett om det bara handlar om väganvändning eller ett komplett servicepaket, säger Berner.

Hon tillägger att sänkandet av bränsleskatten skulle lätta på beskattningen för den tunga trafiken vilket också skulle ha en positiv inverkan på näringslivet och öka konkurrenskraften.

Utsläppen påverkar

Kommunikationsministeriet föreslår att användaravgifterna inte ska förutsätta att fordonen positioneras genom sändare. Avgifterna kunde vara månads- eller årsavgifter.

Men det kunde också handla om prissättning på kilometerbasis. Trafikbolag skulle i så fall kunna sälja olika paket men då förutsätts det att fordonet kan lokaliseras så att man vet om fordonet rör sig på trafiknätsbolagets väg, på en kommunal väg eller en privatväg.

Storleken på avgifterna skulle också påverkas av utsläppen: för fordon med höga koldioxidutsläpp skulle avgiften bli högre än för utsläppssnåla fordon.

– Den som använder betalar. Den som förorsakar större utsläpp betalar mera, säger Berner.

I praktiken skulle den kilometerbaserade prissättningen lämpa sig för fordon med låga utsläpp, medan den tidsbaserade avgiften blev förmånligare för fordon med höga utsläpp. Med avgifterna skulle underhållet och utvecklingen av transportnäten finansieras.