Kommunikationsminister Anne Berner (C) skräder inte med orden då hon beskriver sin och Kommunikationsministeriets skapelse. ”Förändringen är större än uppfinnandet av bilen”, till Helsingin Sanomat.

Bilen har under det sekel som gått sedan den slog igenom visat sig vara en uppfinning som fungerar. Trots de stora orden är det många som tvivlar på Berners innovation.

Visionerna är onekligen hisnande. Finland ska i praktiken över en natt rasera hela den struktur man under decennier byggt upp kring finansieringen av trafiken, beskattningen av dem som utnyttjar vägarna. Den största omvälvningen skulle bestå i att nationalegendom värd tiotals miljarder skulle överföras till ett nytt aktiebolag samägt av staten och de blivande landskapen.

Det mest hisnande är ändå tidtabellen. Berner vill ha i gång systemet redan vid årsskiftet. 2018 ska markera övergången till en helt ny era.

Den finländska trafikbeskattningen och vägförvaltningen är tveklöst i behov av förnyelse. Beskattningen av bilköp, fordonsinnehav och bränsle genererar betydligt mera pengar än vad som används för att underhålla vägnätet. Den finländska bilparken är gammal och förnyas långsamt. Vägnätet förfaller i brist på pengar.

Anne Berner vill i ett slag lösa de här problemen, och nyckelorden är ”digitalisering” och ”marknadskrafter”.

Det behöver inte vara fel tänkt. Frågan är ändå om Berners visioner löser problemen eller alls är genomförbara.

De osäkra parametrarna i den här ekvationen är så många att det är osäkert huruvida det nya systemet verkligen ger mera pengar för vägunderhåll.

Överföringen av vägnätet till ett fristående bolag har motiverats med att man då har friare händer att uppta lån utan att det påverkar den statiga lånebalans EU håller ett hököga på.

Iltalehtikolumnisten Olli Ainola hör (19.11) till dem som fnyser åt den motiveringen. Statliga lån är statliga lån om än i gyllne krus.

Då vägnätet bolagiseras förloras också insynen och den demokratiska kontrollen av vilka prioriteringar som styr väganslagen. Vem avgör i den nya modellen huruvida det nya vägbolaget förbättrar vägar i Esbo eller Esse? Även om landskapen finns med som ägare i bolaget finns det inga garantier för regional rättvisa.

I det ursprungliga förslaget var grundbulten en kilometerbaserad avgift som skulle registreras av en dosa som skulle installeras i varje bil. Den biten av reformen har lagts på framtiden men väcker fortfarande debatt om både personlig integritet och formerna för indrivningen av avgifterna.

Berner har tidigare talat om att den biten skulle konkurrensutsättas och läggas ut på tredje part, som kunde vara mobiloperatörer, försäkringsbolag eller till exempelvis företag i bilbranschen.

Kan man faktiskt privatisera skatteuppbörd? Vad innebär det för en merkostnad då en mellanhand träder in mellan bilist och vägbolag?

Under en övergångsperiod ska man enligt förslaget i stället för att erlägga en kilometertaxa betala en fast avgift, baserad på bilens utsläppsnivåer, som enligt ministeriet i medeltal skulle gå på 539 euro per år.

Den här plattskatten tar i alla fall delvis luften ur att man samtidigt sänker på den årliga fordonsskatten.

Tanken att reformen ska leda till färre körda kilometrar och bidra till att Finland lättare kan fylla EU:s framtida utsläppsnormer är i sig god, men frånser behoven i glesbygden. Inom Ring III är det rimligtvis lättare att välja kollektivtrafik i stället för bilen än i de glest befolkade delarna av landet.

Berners modell bygger också på att man avskaffar bilskatten. En kontrollerad nedmontering av den pålagan vore en välkommen insats för att förnya vår åldrande bilpark, men att göra det i ett slag ställer sig problematiskt.

Sänkningen skulle vara mycket ojämlik mot dem som redan köpt en högt beskattad bil. De skulle tvingas betala de nya skatterna trots att de kör med en bil som de redan betalt skatt för, dessutom skulle bytesvärdet på bilen rasa samtidigt som lånet behåller sitt värde.

Modellen är än så länge bara ett förslag från ministeriet, starkt präglat av Berner själv. Återstå att se om det ens överlever i regeringen.