Niinistö kallar projektet ett taskspelarknep som överför makt från demokratiska beslutsfattandeorgan till bolag och andra snävare kretsar.

– Berner drar nytta av brådskan och försöker driva igenom reformen med tvång. Ju bredare diskussion som förs om den här saken, desto mindre sannolikt blir det att hennes förslag får genklang, säger Niinistö till FNB.

Niinistö säger att Berner försöker få det att se ut som att man genom att bolagisera vägarna kan skapa pengar ur intet.

– Det är inte möjligt att kundavgifterna inte stiger och att det inte påverker statens utgifter, och att man trots detta kan öka investeringarna och den privata sektorn också får en bit av kakan.

Niinistö anser att investeringar i trafiken i stället för bolagisering kunde finansieras till exempel från en fond eller genom att skapa en långfristig investeringsram.

SDP:s ordförande Antti Rinne påminner å sin sida om att det nuvarande vägnätet finansierats, byggts och upprätthållits med skattebetalarnas pengar. Han befarar att man nu försöker förvandla vägnätet till en spelplan för företag.

– Det finns en överhängande risk för att olikvärdigheten bland folket växer på grund av vägsystemet, så att landsortsborna som kör med gamla bilar hamnar i en ohållbar situation.

Rinne anser att alla stora trafiknätsprojekt bör beredas parlamentariskt eftersom de ofta sträcker sig över flera regeringsperioder. På lång sikt kunde stora projekt finansieras till exempel utanför budgetramarna.