Enligt Östman borde man tydligt avstå från planerna eftersom han anser att de i praktiken inte är genomförbara. Dessutom skulle en fortsatt behandling av frågan enbart orsaka marknadsstörningar inom bilbranschen. I värsta fall skulle bilförsäljningen stanna av helt under förvåren.

– Samlingspartiet och Sannfinländarna har redan sagt, att de inte kommer att stöda planen. Det skulle vara oansvarigt att hålla människor i osäkerhet fram till rambudgetbehandlingen i april, eller fram till riksdagsbehandlingen under kommande höst, konstaterar Peter Östman.

Enligt Östman är fördelarna med bolagisering fortfarande oklara, minister Anne Berner lyckades inte skingra farhågorna under sin presskonferens på torsdagen.

Det största problem anser Östman ändå vara det att helhetskostnaderna för väganvändarna skulle öka.

– I praktiken skulle enbart de som ofta byter till en ny bil tjäna på det nya systemet och även deras fördel skulle bli mindre i begynnelseskedet emedan priserna på bytesbilarna skulle sjunka rejält. Att privata företag skulle tillåtas samla in användaravgifterna låter även det märkligt, säger Östman.