Det sociala medieföretaget Twitter har länge legat risigt till. Förväntningarna på tillväxt har inte infriats, bolaget har tappat börsvärde och potentiella uppköpare har dragit sig ur.

Under det senaste året har företaget hamnat i rampljuset tack vare USA:s president Donald Trump, vars intensiva twittrande under valkampanjen har skapat rubriker. Han kommer också att fortsätta med tjänsten som president.

– Det (Twitter) ger honom en direktlina till det amerikanska folket, har hans pressekreterare Sean Spicer sagt.

"Problem med tillväxt"

Men att ett ökat fokus på Twitter, genom Trump, skulle kunna hjälpa företaget ur sin krisiga situation är osannolikt, enligt Hampus Brynolf, som ligger bakom kartläggningen av svenska Twitter och är vice vd på kommunikationsbyrån Intellecta Corporate.

– Företaget har fortfarande problem med sin affärsmodell och sin tillväxt. Där har det inte skett så mycket, säger han till TT.

Twitter kommer inte att kunna kapitalisera ekonomiskt på en "Trump-effekt", tror han.

– Det som aktiemarknaden efterfrågar, och det investerarna kräver, är en hög tillväxt i användande. Och då menar jag användande som inte bara är att läsa tweets från en person, utan det är något annat. Den platsen har Twitter inte lyckats hitta, med eller utan Trump.

"Når ut ändå"

För att ta del av Trumps twittrande behöver man inte skaffa ett konto, påpekar han.

– Dessutom är medier väldigt duktiga på att rapportera om det han skriver. Det når ut ändå. Man behöver inte själv vara en aktiv twittrare för att upptäcka det.

Men det går också att se saken från ett annat perspektiv, tycker han.

– Twitter är fortsatt kanalen för politiskt samtal och för opinionsbildare. Det är absolut sant.