Att stoppa remissrundan om trafiknätsbolaget var det enda rätta beslutet, sade utrikeshandels- och utvecklingsminister Kai Mykkänen (Saml) i en intervju för Yles morgon-tv. I den föreslagna formen skulle modellen inte ha fungerat.

I går kväll meddelade kommunikationsminister Anne Berner (C) att Kommunikationsministeriet avbryter remissrundan. Berner sade i ett pressmeddelande att modellen med ett trafikbolag inte fick understöd och att det inte finns företagsekonomiska förutsättningar för att utveckla trafiknätet.

Mykkänen anser att syftet i sig, att sköta trafiknäten mer långsiktigt, var bra men att det var svårt att se vilket mervärde en bolagisering skulle ha medfört. Enligt honom borde reformen ha beretts på ett annat vis.

Enligt Mykkänen fördes vissa diskussioner om utredningen inom regeringen, men regeringen fick inte se förslaget i sin helhet förrän det presenterades.

– Berner valde att presentera förslaget i eget namn. Vi fick information om vad hon kommer att föreslå i vissa frågor.


Oenig regering

Det kraftigt omdebatterade förslaget innebar bland annat att bilskatten skulle ha slopats, vilket ledde till ett öppet gräl inom regeringen.

Mykkänen som varit inblandad i processen från Samlingspartiets sida sade i går att förslaget om att slopa bilskatten aldrig togs upp under mötena med de ansvariga ministrarna.

– Kommunikationsminister Anne Berner kompletterade tydligen utredningen med förslaget om bilskatt strax innan förslaget offentliggjordes, sade Mykkänen i går.

Sannfinländarna var också skarpt kritiska till förslaget.

Statsminister Juha Sipilä (C) sade i går att regeringspartierna nu i lugn och ro tillsammans ska utreda hur trafiknätet kan utvecklas innan några nya beslut fattas.
Den respons som har kommit om bilskatten visar att det är klart att ett slopande av skatten inte kan ingå som en del av en lösning om trafiknätsbolaget, sade Sipilä.