Företagaren Viktoria Forsberg i Småbönders är driven. Hon vill testa nya saker och hjälpa andra företag att utvecklas.Forsberg är en av nyckelpersonerna bakom Pedersöreföretaget Fresh Servants salladsaskar, som blivit en framgångsprodukt. Till Fresh kom hon 2004 och 2008 började arbetet med att utveckla salladernas varumärke.

– Jag jobbade mycket med produktutveckling och marknadsföring på Fresh, säger Viktoria Forsberg som är utbildad tradenom med inriktning på utrikeshandel och marknadsföring.

I bakhuvudet fanns tankarna på ett eget företag och efter yngsta barnet födelse för två år sedan blev de tankarna alltmer aktuella. Med tre barn och en bonde till sambo kändes det inte så lockande att sätta två timmar per dag på arbetsresorna.

Fresh Servant ville ändå gärna fortsätta samarbetet med Viktoria Forsberg och i september 2015 registrerade hon företaget Seger Marketing.

– Samarbetet med Fresh var en bra grund att börja från. Annars hade jag inte vågat, säger Forsberg.

Seger Marketing står till tjänst med marknadsföring på sociala medier, grafiskt material, hemsidor och försäljningstjänster och på drygt ett år har mycket hänt. Viktoria Forsberg insåg rätt snabbt att hon behövde hjälp med översättningarna och i somras anställdes copywritern Sanna Virsula i Småbönders. Hon skriver texter för sociala medier, editerar videor och översätter från svenska till finska.

Under hösten konstaterade Viktoria Forsberg att hon också behöver hjälp med försäljningstjänsterna och då passade Tina Bodbacka på handelslaget i Småbönders perfekt. Hon har erfarenhet av Finlands båda stora handelskedjor och trivs med försäljning.

– Jag konstaterade också att om jag ska klara av att leverera säljmaterial av toppkvalitet behöver jag en utbildad grafiker, säger Viktoria Forsberg.

Några svårigheter att hitta sökande till det jobbet var det inte. Hela tolv ansökningar droppade in och valet föll på grafiska designern Elisa Kinnunen som bor i Perho. Hon jobbar en dag i veckan i Småbönders och håller annars kontakt med byrån via Skype.

Bland dem som sökte grafikerjobbet fanns också fotografen och stylisten Elin Wistbacka, hemma från Småbönders men bosatt i Vasa. Hon jobbar nu också på Seger Marketing som en i teamet med fem kvinnor.

– Jag har valt medarbetare enligt kompetens. Det har bara råkat sig så att det enbart är kvinnor, säger Viktoria Forsberg och tillägger att företaget nu kan erbjuda vilka tjänster som helst som marknadsföringsbyrå.

Seger Marketing har i dagsläget femton kunder förutom Fresh Servant. Viktoria Forsberg säger att inget kommer av sig själv. Det gäller att ha ut känselspröten och vara aktiv hela tiden.

Överlag menar hon att företagen i Österbotten är försiktiga med att framhäva sig själva.

– Många kunde bli bättre på att berätta om att de har bra produkter.

– Det börjar klia i fingrarna på mig när jag hör företagare som säger att det inte finns en större marknad.

Redan en fräschare hemsida kan ge nya kunder. Det är visserligen en investering för ett företag att förnya sin hemsida, men många chanser kan å andra sidan gå förbi om man har en gammal hemsida.

Sociala medier är viktiga kanaler för marknadsföringen. Viktoria Forsberg säger att det för en tid sedan mest handlade om Facebook, men nu är Instagram, Pinterest och Snapchat minst lika viktiga – speciellt för en yngre målgrupp.

Seger Marketing har specialiserat sig på livsmedelssektorn, men riktar sig också till andra företag.

– Vi lägger ganska mycket tid på att lära känna våra kunder och deras produkter. Marknadsföring kräver en genomtänkt strategi.