– Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till Aftenposten.

Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som tidningen fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.

Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.

Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.

– Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.