– Trots att Felix har fått följare genom att vara provocerande och respektlös har han helt klart gått för långt i det här fallet och videon är olämplig, säger en taleskvinna för Maker Studios, den del av Disney som har haft ett kontrakt med Pewdiepie, sedan WSJ visat bolaget klippet.

Kjellberg har inte kommenterat det hela för tidningen, men har tidigare sagt att det hela var ett skämt som gick för långt och att det tagits ur sitt sammanhang.

WSJ skriver att det bland annat hyllats av en stor nynazistisk sajt i USA.

Han lade ut klippet när han provade en ny typ av tjänst där han betalar människor för att göra bisarra saker på sajten Fiverr, och betalade två indiska män för att tillverka skylten med budskapet som han själv valt. Tittarna får se Pewdiepie se männen dansa och veckla ut skylten med texten "död åt alla judar". Därefter håller Pewdiepie handen för munnen innan han ber om ursäkt:

– Jag är ledsen, trodde inte att de skulle göra detta, säger han i videon, enligt WSJ.

Även de indiska männen ber om ursäkt och säger att de inte visste vad orden betydde.

Pewdiepie har 53 miljoner följare på sin Youtubekanal. Enligt en granskning av WSJ har han sedan i augusti lagt ut nio klipp med antingen antisemitiska skämt eller nazistiska bilder. Bland dem finns en man klädd som Jesus som säger "Hitler gjorde absolut inget fel", och även han ska ha fått pengar för att göra detta.

Fiverr har stängt av Felix Kjellbergs konto efter händelserna, liksom kontona tillhörande de indiska männen och den som klädde ut sig till Jesus.

Disney äger företaget Maker studios, som driver Pewdiepies verksamhet som en del av sitt nätverk för videor på nätet.